#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigbjørn Eliassen
Sigbjørn Eliassen
Senior tekstforfatter og historieforteller
Plapre
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen

1 av 5 nettbrukere ser ikke reklamen din

Reklame er upopulært. Uansett hvor nødvendig det enn er - reklame oppleves som støy for de fleste mennesker. Kreativiteten for å unngå å bli eksponert for budskap av typen “her”, “nå”, “bare” og “kjøp” kjenner ingen begrensinger: Spole over reklamen i programmer du tar opp, “nei takk til uadressert reklame”-merke på postkassen, spamfilter på steroider i epost-innboksen - og AdBlock.
Publisert: 17. august, 2015

Å slippe unna reklame på nettet er litt som å drive med doping, siden du alltid må ligge et hakk foran de som er på jakt etter deg. Og akkurat som med de som doper seg kommer det stadig nye metoder for å ta annonseblokkererne. Som om ikke likhetene var mange nok allerede, diskuteres det nå også om de som bruker blokkeringsverktøy skal utestenges. Ikke bare for to år, men for all fremtid.

Annonseblokkering har kommet for å bli

AdBlock har blitt heftig debattert i det siste. Kampanje skriver at VG, Dagbladet, Aftenposten, Nettavisen og TV 2 vil stenge døren for de som bruker AdBlock og lignende verktøy. Nettavisen kaller i tillegg blokkeringsbrukerne for snyltere. Det er forståelig at drastiske tiltak er nødvendige: Pressen lever av reklame, og faller denne inntekten bort står mange arbeidsplasser i fare.

De oppsøker ikke reklame, men innhold – som gir informasjon og kunnskap, dekker et behov eller løser et problem.

En av fem nordmenn blokkerer annonser, hos svenskene er tallene en av fire og i Tyskland en av tre. Mer enn halvparten av nettbrukerne mellom 15 og 29 år gjør det, og i høst kommer iOS 9 med AdBlock. Ganske nøyaktig halvparten av mobilbrukerne i Norge bruker iPhone, og det er bare å anta at en stor del av disse vil benytte seg av mulighetene til å slippe å se annonser.

Dette burde få alle alarmklokker til å ringe for annonsører. For hvordan skal de nå publikummet sitt? Ja, du kan forsøke å whiteliste – men er du villig til å betale prisen uten å vite hva du får igjen? Husk også at nettbrukerne kan blokkere whitelistede annonser, og da er du like langt.

Hva kan du så gjøre for å sikre at budskapet ditt ikke forsvinner?

Annonseblokkering synliggjør viktigheten av godt innhold

Dette handler om at du som markedsfører må forstå målgruppen din. De har talt. Spørsmålet er om du lytter? De orker ikke påtrengende reklame. Så hvorfor ikke gi målgruppen din det de vil ha? For det kan du, samtidig som du når forretningsmålene dine. Med en langsiktig og godt planlagt content marketing-strategi sørger du for at innholdet ditt blir lest og delt.

Gir du leseren verdifull informasjon skaper du engasjement og tilhørighet til merkevaren din

Godt innhold gir deg fortjent trafikk, istedenfor at du prakker salgsbudskap på folk. Det er også et vel etablert faktum at når folk skal kjøpe noe, og da spesielt hvis det koster litt eller krever mer innsikt, tar et søk på nettet. De oppsøker ikke reklame, men innhold – som gir informasjon og kunnskap, dekker et behov eller løser et problem.

Det er viktig å presisere at bare innhold i seg selv ikke er nok. Det må være relevant og søkbart. Gir du leseren verdifull informasjon skaper du engasjement og tilhørighet til merkevaren din. Jo høyere kvalitet du har på innholdet ditt, desto større er sjansen for at du kan gi svar på leserens utfordring. Dette går rett i kjernen av Plapres filosofi: “Reklame avbryter. Innhold tiltrekker”.

Når leserne velger vekk reklamen din, blir innholdet ditt viktigere enn noensinne

 

AdBlock er ikke en trussel – se heller på det som naturlig utvikling som krever at vi omstiller og forbedrer oss. Ikke kjemp mot leserne dine, men prøv heller å forstå hvorfor de gjør som de gjør. Og svar dem med kvalitetsinnhold.

Hvordan AdBlock-krigen ender vet vi ennå ikke – om mediehusene i større grad tar seg betalt for tjenestene sine, at folk faktisk betaler og at de på den måten sikrer sin eksistens, eller om dette er en tapt sak og starten på slutten. Det vi derimot vet er at når leserne velger vekk reklamen din, blir innholdet ditt viktigere enn noensinne.

Skrevet av:
Sigbjørn Eliassen / Senior tekstforfatter og historieforteller / Plapre
Sigbjørn har nesten 20 års erfaring som penn for de fleste medier innen reklame, men har tapt hjertet sitt til content marketing. Han er i dag en av Norges mest drevne forfattere og fortellere innen denne genren. Utdannelsen har han fra Norges Markedshøyskole og Westerdals Reklameskole.
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen