Året da Content Marketing gikk fra buzz til business
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigbjørn Eliassen
Sigbjørn Eliassen
Senior tekstforfatter og historieforteller
Plapre
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen

Året da content marketing gikk fra buzz til business

Det har vært et begivenhetsrikt år i Plapre: Nye ansatte, flytting, topptur, opptur, oppkjøp og debatter er bare noen av ordene som oppsummerer 2014. Og som politiet ville sagt - en gammel kjenning er tilbake.
Publisert: 26. november, 2014

Allerede i desember 2013 flyttet Plapre til nye lokaler i Pilestredet 27. Kun en gangbro unna ligger RED Gruppen, og det viste seg i løpet av våren 2014 at flyttingen hadde en hensikt og nok ikke var heeelt tilfeldig: I mai ble det nemlig offisielt at RED kjøpte Plapre.

– For Plapres del gjør det at vi kan fortsette å spisse oss på content marketing som et langsiktig produkt, sier daglig leder Håvard Haga.

– Dette gir oss et økonomisk handlerom, tilgang til ressurser og kompetanse vi ikke har hatt tidligere, og det gir oss muligheten til å dyrke det vi er og skal være gode på, nemlig vår smale nisje innenfor et bredt kompetansefelt. Dessuten knytter det oss til et nettverk av veldig mange gode kommunikasjonshoder. Og ikke minst har vi fått tilgang til fancy kontorer som fikk hele 16 sider i magasinet Lokaler, smiler han.

Et av årets desiderte høydepunkter med RED var kickoffen i mai som ble kronet med en uforglemmelig tur til toppen av Galdhøpiggen midt på natten. Skydekket var lavt, men moralen var høy. Anstrengelsen var et godt bevis på at de ansatte i Pilestredet 27 er en sammensveiset gjeng som jobber sammen for å gjøre hverandre bedre.

Papirtigeren som brølte

2014 var også året da content marketing for alvor ble løftet fra buzz til business, og høsten ble preget av heftig debatt om betalt innhold i mediene. Frontene var steile, det ble brukt grove skyts, og avstanden mellom skyttergravene var uforsonlig. Foreløpig ser det derfor ut til at det ikke blir en gjentakelse av julemirakelet i 1914.

På den ene siden sto avisene, i første rekke anført av Dagbladet og VG, der Anders Giæver i sistnevnte publikasjon kalte content marketing “en redaksjonell gjøkunge”. Det må her nevnes at Plapre synes gjøken er en ålreit fugl: I gammel folketro ble den blant annet sett på som en lykkebringer.

Ikke uventet sto content marketing-byråene på den andre siden. En av konsekvensene av debatten er oppstarten av tekstreklameutvalget, som skal se med nye øyne på “de presseetiske prinsippene om å opprettholde skillet mellom uavhengig journalistikk og betalt innhold blir videreført i møte med dagens medieutvikling.”

Debatten fortsetter, men konklusjonen er likevel allerede klar: Content marketing har kommet for å bli. Fordelen med denne typen debatt er at den skaper oppmerksomhet rundt Den Gode Historien og bidrar til at folk og marked får øynene opp for innhold med mening.

– Referansepunktet på content marketing

Et bevis på dette er at Plapre har hatt en stor økning i oppdrag og omsetning, og nå blir ansett som selve bransjeeksperten innen content marketing. Håvard og forretningsutvikler Sigurd Gran (ja, han er tilbake!) har blitt foredragsholdere, og i løpet av høsten har de blant annet vært på besøk hos Sponsor- og eventforeningen.

– Vi har begynt å holde foredrag fordi vi vil synliggjøre vår mangeårige opparbeidete kompetanse innen content marketing, forteller Håvard.

– Det er utrolig inspirerende å stå foran en lydhør forsamling og snakke om det vi brenner for. Dette er en arena vi i langt større grad skal være delaktig i fremover, og i og med etterspørselen ser vi at Plapre har blitt referansepu nktet på content marketing i Norge.

Content marketing er nybrottsarbeid. Interessen er stor for hvordan Plapre skaper innhold og historier som flytter holdninger og verdier for kundene sine, og Håvard og Sigurd er allerede booket inn til flere foredrag. Kanskje du og din bedrift også vil lære mer om content marketing?

Ses vi i 2015?

Det er for øvrig ikke bare Sigurd som er et ferskt fjes i kontorlandskapet. Vi har nemlig fått flere ansatte: Tekstforfatter Renate Eriksen, kampanjeleder Rikke Warud og rådgiver Øyvind Sjåmo er nye hjerner som skal fortsette å løfte Plapre videre.

For etter et begivenhetsrikt 2014 vet vi allerede nå at 2015 kommer til å by på flere utfordringer, mer debatt, flere ansatte og nye oppturer. Om du har lyst til å bli med på reisen, er det bare å ta kontakt med oss i Plapre – eller komme innom og ta en kaffe.

Plapre ønsker alle venner, kolleger, kunder og samarbeidspartnere en innholdsrik jul og et nytt år fylt av gode historier.

 

Skrevet av:
Sigbjørn Eliassen / Senior tekstforfatter og historieforteller / Plapre
Sigbjørn har nesten 20 års erfaring som penn for de fleste medier innen reklame, men har tapt hjertet sitt til content marketing. Han er i dag en av Norges mest drevne forfattere og fortellere innen denne genren. Utdannelsen har han fra Norges Markedshøyskole og Westerdals Reklameskole.
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen