#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigurd J. Vik
Sigurd J. Vik
Leder for forretningsutvikling og Partner
RED Gruppen
Send e-postKontakt Sigurd J. Vik

3 nyttige takeaways fra Gulltaggen

Gulltaggen 2015 er over for i år, og vi i RED har en oppsummering av hva vi lærte av to fulle dager med foredrag, debatter, presentasjoner og visjoner. Enten du gikk glipp av det hele og vil vite hva det handlet om eller du var der og trenger en påminnelse – her er vår guide til kunnskapen som ble delt fra små og store scener med nyttige nettsteder og videre inspirasjon.
Publisert: 30. april, 2015

Med alt fra det svært konkrete om personlig merkevarebygging, nettvarder og annonseteknologi til visjoner om at vi kanskje om ikke lenge kjører biler som tenker selv og bruker mobilen til å stemme på en ny verdensleder kan hjelpe å få litt avstand for å se sammenhengene. Slik vi i RED opplevde Gulltaggen kan man dele innholdet i tre tema: Fremtiden, nåtiden og praktiske tips.

Hvert av temaene har mange spennende lenker hvor du kan finne ut mer på egen hånd. Sjekk spesielt ut tipsene i siste avsnitt!

1. Fremtiden

Med store navn på plakaten som bærer tittelen ‘Futurist’ var det duket for store visjoner, og de lot ikke vente på seg. Trender, tendenser, utsikter og spådommer er viktige for å forstå forretningsutvikling, samfunn og mennesker. Futuristen Dr. Thomas Frey, Executive Director ved The DaVinci Institute, gjorde et poeng ut av at han faktisk hadde en krystallkule som var nær ved å ta livet av ham da solen skinte gjennom den og satt fyr på bilen hans. For øvrig virket spådommene hans svært mye mer sannsynlige enn krystallkulens prediksjoner. Fremtidens teknologi, som 3D-printing og biler som kjører av seg selv, er her allerede. Hva som skjer når dette blir allment tilgjengelig

«The internet of things» vil helt klart endre både de store og små tingene i livet vårt. Det dreier seg om alt fra ‘wearables’, det vil si smarte klokker, pulsbånd, briller og endog klær, til at husene våre vil bli ‘smarte’ og vite når vi kommer hjem, låse opp for oss, varme (eller kjøle) rommene vi er i til perfekt temperatur. Utenfor huset vil en selvkjørende bil plukke oss opp og kjøre dit vi vil. Fordi alle objekter kan snakke sammen via internett vet huset når du kommer hjem fra jobb, restauranten vet at du trenger bord og hva du vil spise og kjæresten din vet akkurat hvor du har vært når du kommer for sent hjem.

David Rowan, Redaktør i WIRED magazine (UK), poengterte at mange av de som gjennom historien kom med spådommer om at ny teknologi ville feile tok fullstendig feil i sine spådommer. De innså ikke at tilgjengeliggjøring gjennom mindre størrelser, lavere priser og endrede sosiale normer gjør at menneskene selv finner helt nye bruksformer for ny teknologi som i utgangspunktet løste et gammelt problem for en helt annen målgruppe. Hierarkiet er erstattet av nettverket: Det er ikke en sjef, en president eller et firma som definerer hva produkter skal bli brukt til – bare få produktet ut til markedet så vil folk finne ut selv om de har behov vi ikke visste om.

For eksempel:

  • Frakt med droner: Kan levere pakker fra en nettbutikk hvor som helst i løpet av en time. Kan bety raskere frakt av noe vi allerede kjøper i dag (bedre service), men mer sannsynlig at helt nye tjenester innen netthandel eller mikrologistikk blir funnet opp som ikke finnes i dag.
  • 3D-printing: produksjonstid dramatisk redusert. Kan produsere ting vi gjør i dag, men mer sannsynlig endre måten vi forholder oss til hva som kan produseres og byttes ut. Hva slags hus vil du bo i hvis det ikke tar mer enn 48 timer å printe ut et nytt? Våre tanker om hva som er varig og hva som er midlertidig vil bli totalt endret, og 3D-printing er spådd å få større betydning for menneskeheten enn internett.
  • Biler som kjører av seg selv: Vil endre vårt forhold til transport. Kanskje bilkjøring blir så lite personlig når vi ikke kjører selv at vi ikke har behov for å eie vår egen bil? Vil vi få en slags Uber i alle byer med selvkjørende biler? Blir det slutt på alle ulykker forårsaket av uoppmerksomhet, alkohol, søvn og så videre?

Lenker:

2. Nåtiden

Vi fikk se fantastiske eksempler på utendørsreklame som vet hvor flyet på himmelen over er på vei, butikker med salgsplakater som viser retargeting fra nettbutikken, programmatic er uten tvil over oss for fullt og ikke minst var det for mange en sterk tankevekker å høre Ben Williams fra AdBlock Plus fortelle om en oppvoksende generasjon av nettbrukere som har stengt all nettreklamen ute. Så mye som 30% av alle sidevisninger i Norge er rammet, fortalte Sean Blanchfield fra PageFair, et selskap som hjelper mediehus med å takle problemet.

Gulltaggens mange foredrag om muligheter vi har allerede i dag handler egentlig om gårsdagen; Dette er ting som allerede er her. Dette bør vi agere på nå, og endre våre markedsplaner i takt med dette. For alle som tror det er tid til å vente og se om disse tingene vil slå an kan det være verdt å reflektere over utsagnet fra Ellis Watson, administrerende direktør i DC Thomson: Moores lov om eksponensiell vekst av prosessorkraft er nå gjeldende også i medieverdenen. Tiden det tok før Apple hadde solgt 100 millioner iPhones er som en episode av ‘Hurtigruta minutt for minutt’ sammenlignet med den tiden det vil ta før vi har 100 millioner ‘wearables’ eller 3D-printere.

William Eccleshare, direktør og styreforman i Clear Channel International, og James Wittaker, som kaller seg Distinguished Technical Evangelist for Microsoft, er to av flere som trakk frem at vi må se forbi Big Data og begynne å forstå hva som er nyttige data. Big data må bli mer menneskelig, og i nær fremtid vil nær sagt alle som er opptatt av krysningen mellom teknologi og markedsføring forsøke å bruke dette for å oppnå hyperpersonalisering av sin kommunikasjon.

En betydelig trend blant flere av foredragsholderne, særlig Nico Westermann, Regional Head of Creative Shop i Facebook, og Ben Wood, Global President i iProspect, er at vi må bli mye flinkere til å menneskeliggjøre vår digitale kommunikasjon. «Å være interessant er den viktigste faktoren for å senke mediekostnader på Facebook,» er Nico Westermanns forklaring på algoritmene som styrer annonsenes synlighet på Facebook. Teknologien for personalisering er allerede i dag mye bedre enn vi nyttegjør oss, og Ben Wood var så direkte som å si at retargeting slik det blir brukt i dag fortsatt er utrolig klønete håndtert.

Vi må skape en balanse mellom matematikk og sympati, en krysning mellom kunst og vitenskap. Algoritmene alene kan ikke lage god kommunikasjon, vi må starte med menneskene er Ben Woods budskap. I og med at selskapet han jobber for primært er kjent for å jobbe med annonser i søkemotorene beskriver det sannsynligvis et ganske betydelig skift i byråverdenen når han sier at første punkt å jobbe med for å skape verdi for annonsørene er deres egne nettsider.

Lenker:

 

3. Praktiske tips

Om du ikke har fått nok av nyttige lenker, så svømte Gulltaggen over med masse praktiske tips. Her er noen av dem til egen lesning:

 

Skrevet av:
Sigurd J. Vik / Leder for forretningsutvikling og Partner / RED Gruppen
Sigurd J. Vik er leder for forretningsutvikling og partner i RED Gruppen AS. Der jobber han med å gjøre digitale mysterier om til effektive løsninger. Han har jobbet som kreativ leder i designbyrå og konsulent i reklamebyrå. Han er endeløst begeistret for kommunikasjon, teknologi og trender og bygger merkevarer gjennom digitale løsninger som gir et positivt bidrag til folks hverdag.
Send e-postKontakt Sigurd J. Vik