Plapre Innholdsplattform
#   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Joakim Sand
Joakim Sand
Chief Technology Officer
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Joakim Sand

5 digitale trender i 2015

Joakim Sand, Head of Ad Operations i RED Media Consulting, deler sine tanker om hva han tror blir de fem viktigste trendene for digital markedsføring i 2015.
Publisert: 15. desember, 2014

1. Mobil og digital disrupsjon

Uber er allerede verdsatt til 18 milliarder dollar og demonstrerer hvor fort nye digitale muligheter bryter opp etablerte og tradisjonelle bransjer på kort tid. Det er også estimert at når vi når 2020 – finnes det fler enheter som er tilkoblet internett enn det finnes mennesker på jorden.  Enten det er kameraer, «wearables», termostater eller andre typer mobile gjenstander man kan ta i bruk – vil de før eller senere kunne brukes i en digital verden. Enn så lenge har vi nå snart nådd 2015 – og da er det greit å forholde seg til det. Alle skriker mobil, og kommer definitivt til å skrike mobil neste år også. Men det er ikke så rart..

50% av søkene vi gjør i Google er nå på mobilen. Det er ikke fordi vi søker mindre på desktop; men fordi det nå er så lett tilgjengelig å drepe diskusjoner – eller rett og slett finne ut det man lurer på ved å bare ta opp telefonen sin. Det skjer ikke fordi noen forteller oss at vi skal gjøre det – men fordi vi utvikler mønstre gjennom å ta i bruk teknologien som er tilgjengelig for oss. Brukervennlighet trumfer alt – og er også en viktig bidragsyter for at mobilbruket vokser som det gjør. Allikevel har vi fortsatt mange annonsører og nettbutikker som ikke har mobile løsninger på siden sin, og vi som både markedsførere og forbrukere river oss i håret på grunn av det. Fiks det.

Betalingsfunksjoner via mobile enheter er også på god vei. Norges Bank kan fortelle at verdien av betalingsmidler disponert av publikum gjennom kontanter er redusert til 6 prosent i 2013. Sedler og mynter mister snart helt sin betydning som betalingsmiddel – og mobile enheter vil sakte (?) men sikkert bli mer betydningsfulle på denne fronten.

Mobilen som plattform har nok vært den mest betydningsfulle trenden både fra 2013 og 2014, og jeg er helt sikker på at den også vil være det i 2015. Det er viktig å huske på at det ikke er lenge siden det var utenkelig at man ville/kunne se en hel sesong av en serie på en enhet man holder i hånden og har i lomma.

2. Data, analyse og resultater

Markedsførere har alltid vært ansvarlig for resultatene for kampanjene de har gjennomført. Selv om veldig mange sitter fast i fortiden og bruker nettet som om de brukte print, har heldigvis mange forstått de enorme fordelene digitale medier bringer. Klikk, visninger, interaksjoner, plattform, tid på døgnet, lokasjon osv., osv., gir innsikt på et nivå som er vanskelig å forstå. Vi får viten om kundens preferanser, oppførsel og meninger. Er man klare til å håndtere dette (om bare på et lavt nivå), vil man få et enormt konkurransefortrinn – det er mulig og har vært det en stund. Innsikt har alltid vært gullet, men det har aldri vært så tilgjengelig som nå. Den store forskjellen ligger i  at man nå kan gjøre alt i sannhetstid og skape resultater hver dag.

All markedsføring blir som en konsekvens av dette mer direkte, og stadig mindre delt opp i «massekommunikasjon» og «direkte markedsføring». Hver eneste annonse digitalt gir nå informasjon, enten den var laget for det eller ikke.

I 2015 gjelder det å ta i bruk fordelene til mediet slik vi riktignok alltid har gjort. Spørsmål som «vil konsumenter ønske kommunikasjon som er mer personlig gjennom ord og bilder velkommen?» blir interessant – dette var langt mer utenkelig før. Den tiden der man laget bannerannonser helt til slutt bør være forbi. Kommunikasjonen kan spisses så mye at mer effektive metoder må tas i bruk. Historiefortelling gjennom alle former for kommunikasjon digitalt (Bannere, Video, Søk, Sosiale medier) har aldri vært lettere. Bare gjør det, nå.

3. Pre/Re-Targeting, annonser og automatiserte kjøp

Tilgjengeligheten på data gjør at annonsering blir mer effektivt, og slik har det alltid vært. Forskjellen fra tidligere er at data blir mer og mer en salgsvare, og man vil kunne ta i bruk datakilder uten å måte kjøpe de sammen med annonsevisningene.  Dette har, og vil fortsette å ha mye å si for annonsører som kan treffe bedre med annonsene og dermed kaster bort så få visninger som overhodet mulig. Dette gjelder store, som små annonsører. Endelig kan vi bekrefte at tiden hvor «vinninga går opp i spinninga» er forbi!

Markedet som enhet vil også vokse på bakgrunn av dette, spesielt små aktører/annonsører kan lett komme i gang og annonsere lokalt via store medier som har dekning der man holder til. Google har holdt på med dette lenge, men nå slenger alle seg på. Atlas (Facebook) vil åpne opp for å selge dataen vi som forbrukere har gitt bort i årevis – og det kommer annonsørene til gode enten man måtte like det eller ikke. At det vil bli en stor diskusjon rundt personvern er også å forvente, men det er også nødvendig. Å misbruke dette – vil ha store konsekvenser for merkevarer som prøver å ta omveier.

4. WebTV/Video

Den eksplosive veksten av online video, da spesielt i form av on-demand fra selskaper som Netflix, HBO, Viaplay osv. og et fall i linær TV, sier mye.  Den unge målgruppen vil bli vanskeligere å nå gjennom tradisjonell TV og det er ikke noen tvil om hvor de nå finnes.

På internasjonalt nivå viser Nielsen  at man så en vekst på 53% på digital TV i målgruppen 18-34 år  allerede i Q2 2014. Selv den eldre garde hopper på trenden, men det er verdt å nevne at prosentene blir høye når tallene i utgangspunktet er lave. Men disse tallene er ikke til å spøke med, og vil fort ha en stor betydning. Å danne erfaring og kompetanse på dette området er mildt sagt viktig.

digitale trender joakim

Vi som bransje må knekke koden for bruken og samrådet TV som begrep vil ha. Jeg tror ikke det vil ta lang tid før TV betegnes som både digital og linær i et samlebegrep. Lyd og bilde er – og vil forbli den sterkeste måten å formidle et budskap på, og det er de fleste markedsførere allerede veldig godt kjent med.

5. Annonsering på sosiale medier og innhold (content)

Frem til nå har markedsføring i sosiale medier handlet mest om dialog med fans og følgere – med unntak av Facebook  (og til dels Linkedin) som over tid har fått et veldig sofistikert markedsføringsverktøy. Derimot vil jeg tro at de andre store sosiale mediene vil følge etter i løpet av neste år, og jeg tror det vil være viktig for markedsførere å være på ballen.

Det er bare snakk om tid før disse tjenestene blir nødt til å tenke (mer) kommersielt – og annonsører må bare belage seg på at dette vil begynne å koste penger fremover. Instagram, Pinterest, Snapchat og mest sannsynligvis Whatsapp må i en eller annen form og størrelse investere i kommersielle systemer eller tjenester for å komplimentere deres digitale strategi om det skal være levedyktig over tid. Derfor er det å forvente at annonsører må belage seg på økte budsjetter for sosiale medier i 2015, samtidig som det stadig blir vanskeligere å legge strategier på dette området for markedsførere.

Innholdsmarkedsføring har allerede eksplodert, men «demokratiseringen» av det hele har nok gått fortere enn noen kunne forvente. Enhver kan f.eks produsere «høykvalitets» film bare ved hjelp av et GoPro kamera, og det finnes mange andre eksempler for å belyse dette. Det som derimot er så interessant med GoPro kameraet – er at uansett hvem som promoterer det (enten det er en verdenskjent idrettsutøver eller en vanlig bruker) så kan de produsere gull for markedsførere. Vanlige kunder blir annonsører i mini skala og laster det opp på YouTube eller andre sosiale medier – og markedsfører tjenestene/produktene til sine venner og familie. Det er kraftfullt.

Det blir opp til kreative miljøer og markedsførere å hjelpe kunder/annonsører å tenke hvordan man strategisk skal kunne bruke alle disse nye teknologiene og tjenestene sammen med deres merkevare både på og utenfor sosiale medier. Historiefortelling er nå i hendene på alle, og det er veldig enkelt å mislykkes. Derimot har det også kommet utrolig mange gode eksempler på hvordan merkevarer kan ta en posisjon de aldri før kunne gjøre som dette eksemplet fra  Always, som i skrivende stund har 53 millioner views.

Skrevet av:
Joakim Sand / Chief Technology Officer / RED Media Consulting
Joakim Sand er Chief Technology Officer i RED Media Consulting. Han har operasjonelt ansvar for den digitale leveransen til RED, samt satsningen på RTB og Programmatic. Han kommer tidligere fra Tradedoubler og har bred erfaring på tvers av de digitale kanalene. Hans kunnskap og erfaring med data, tracking og displayannonsering som prestasjonskanal strekker seg over 7 år og han kan regnes som en autoritet i bransjen.
Send e-postKontakt Joakim Sand