lansering-ny-nettside
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Magnus Strømnes Bøe
Magnus Strømnes Bøe
Fagansvarlig SEO
RED Performance
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe

5 tips for lansering av ny nettside

Mange bedrifter lanserer nettside ved årsskiftet. Forventningene til effekt er høye, men ofte opplever man en effektmessig dip. Hvordan oppnå ønsket effekt?
Publisert: 27. november, 2014

For organisasjoner og bedrifter er nettsiden av økende betydning. Mange lanserer ny nettside ved årsskiftet og har høye forventninger til hva dette skal tilføre av verdi. Ofte betyr en ny nettside en effektmessig dipp, akkurat det motsatte av forventningene.   Hvordan kan du oppnå ønsket effekt? Dette er ikke en uttømmende liste, men noen grep som vi går gjennom for våre kunder.

Våre 5 tips for lansering av ny nettside

  • Sørg for å ha et videresendingskart på plass
  • Spor 404-sider med Google Analytics
  • Følg kravene fra Di:Fi om universell utforming
  • Ha en plan for de mest viktige landingssidene dine
  • Test at nettsiden er mobilvennlig, ikke bare responsive

Videresendingskart

Når et nettsted blir relansert er det vanlig å endre på URL-strukturen. Kanskje du går fra en parameter-basert filstruktur, slik det er på komplett.no:

https://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11209

Til en søkeordsrik struktur for å søkemotoroptimalisere, slik det er på deler av japanphoto.no:

http://www.japanphoto.no/objektiver

Endringer av URL-struktur betyr at gamle lenker fra andre nettsider, e-poster,  annonser, brosjyrer og så videre ikke vil fungere lenger. Noen av disse lenkene kan så klart endres, men andre kan ikke eller er vanskelig å endre. Noen av disse lenkene er spesielt verdifulle, enten i form av viktig trafikk eller at de viser at nettstedet er viktig opp mot Google og derfor er en viktig faktor for god synlighet i søk.

For å motvirke tapet er det smart å sette opp et videresendingskart som tar med seg følgende kategorier av URL’er:

  • Fra det eksisterende nettstedet
  • Fra nettsteder som lenker

Dette kan vi hjelpe til med, så ta kontakt om du vil ha støtte på dette.

Spore 404-sider

Når nettstedet er lansert er det viktig å følge nøye med på barnesykdommer. En enkel måte å gjøre dette er å spore feilmeldingssider. Denne tilpassede rapporten for sporing av 404-sider kan du bruke om du bruker Google Analytics.

Rapporten forutsetter at du har konfigurert feilmeldingssiden din riktig, at det er en title tag som er lik for alle 404-sider som kan fanges opp i filteret som brukes. Trykk på Rediger / Edit i Google Analytics for å tilpasse filteret til din 404-sides tittel. En annen forutsetning er at du har Google Analytics-scriptet installert på 404-sidene.

Universell utforming og HTML-validering

Fra i sommer av kom det en ny regel som sier at alle relanserte eller mye endrede nettsider skal følge kravene om universell utforming.

UU har også en annen positiv gevinst utover å tilrettelegge for flere brukere:
Det bidrar til at Google lettere kan avlese siden.
UU = God teknisk SEO

Ved en relansering av et nettsted blir synligheten i organisk søk ofte skadelidende. Ved å implementere god UU tar du to fluer i en smekk, tilrettelegging OG søkemotoroptimaliering.

Sjekk disse ressursene for mer info om dette:

Landingssider

Landingssider Google AnalyticsMange tror at førstesiden er den aller mest viktige siden jobbe med. På grunn av at mange brukere kommer inn via søk, sosiale medier og via e-poster som referrrer til undersider er det slik at du gjerne har en håndfull og kanskje flere “førstesider” på nettstedet ditt.

Disse er det smart å sikre ved en relansering:

  • Videreføres de mest viktige landingssidene?
  • Er det slik at kommunikasjonen på disse landingssidene forteller nok om hvor bruker har kommet? Fungerer de som en førsteside for trafikk, eller kreves det mer innhold på de?

Bruk denne tilpassede rapporten for Google Analytics for å raskt finne frem til dine landingssider:

Adferd > Nettstedsinnhold > Destinasjonssider

Mobilvennlig ≠ Responsive

Selv om du har fått et responsive nettsted betyr det ikke at den er mobilvennlig. Google publiserte en guide høsten 2014 om hvordan du enkelt kan teste nettstedet ditt opp mot mobilvennlighet. Kort sagt er prinsippet slik at ny nettside bør være mobilvennlig å bruke, ikke bare å se på.   Jeg har også laget en liten bloggpost om testing av mobilvennlighet som foreslår hvordan du kan gjøre dette, med en liten tilpasset rapport til Google Analytics for å støtte opp om dette. 

Lykke til med lansering av ny nettside !

(Artikkelen er tidligere publisert på REDPerformance.no)

Skrevet av:
Magnus Strømnes Bøe / Fagansvarlig SEO / RED Performance
Magnus har over ti års erfaring fra søkemotormarkedsføring og regnes som en av landets mest kunnskapsrike på området. Han er faglig ansvarlig for søkemotoroptimalisering og sørger for at våre kunder oppnår maksimale resultater fra organisk søk.
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe