6 trender innen content marketing
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigbjørn Eliassen
Sigbjørn Eliassen
Senior tekstforfatter og historieforteller
Plapre
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen

6 trender innen content marketing

Husker du hvordan det var da du var barn og du skulle bli lest godnatthistorier for? De beste ville du høre om og om igjen. Slik er det også med content marketing - vi blir aldri lei av gode historier. Det vil vi heller ikke bli i fremtiden.
Publisert: 2. september, 2014

De siste årene har content marketing blitt det nye store. Man har alltid visst at innhold av høy kvalitet er viktig, og i vår digitale tidsalder der alle med tilgang til internett er potensielle historiefortellere er det viktigere enn noensinne.
Det er viktig for deg og din bedrift å vite hva fremtiden til content marketing inneholder, slik at du kan forutse hvilke trender som kommer. Når du kan forutse kan du også forberede deg – og det gir deg en fordel i forhold til konkurrentene dine.

Så – hvilke trender kan vi forvente oss?

1. Content marketing vil fortsette å vokse

Så er det sagt. Det er med andre ord ingen grunn til bekymring. Historiefortelling har alltid vært viktig i markedsføring, men det har aldri vært så avgjørende for suksessen til en bedrift som det er nå.

2. Content marketing blir tyngre

sak-09 Plapre Jordklode

Kort og lett informasjon er ut. Forbrukerne gjennomskuer deg. I en verden der vi blir overlesset med dårlig innhold ønsker de høy kvalitet og å lære noe nytt.

3. Content marketing blir mer visuell

Hvordan lærer du best? Er det kun gjennom tekst? Eller gjennom tekst og visuelle virkemidler? Tenk på veksten YouTube, Instagram, Pinterest og Snapchat har hatt. YouTube har mer enn en milliard unike brukere hver måned. Bare Facebook er større. På Instagram deler 150 millioner brukere 16 milliarder bilder hver dag. Du kan implementere bilder og video i artikkelen eller hashtagge videre til bedriftens egne YouTube-, Instagram-, Pinterest-, og Snapchat-kontoer for å forsterke budskapet ditt.

4. Infohvafornoe?

En annen kommende trend innen visualisering er infographics og instructographics. Dette er grafiske og visuelle presentasjoner som raskt, tydelig og på en lettfattelig måte gir deg en god oversikt. Disse kan handle om stort sett hva det skal være. Forskjellen på dem er at en infographic forteller en historie om et emne, mens en instructographic forteller deg hvordan du gjør noe: Der infographicen gir deg informasjon om parkett, viser instructographicen deg hvordan du legger parketten. Og hvis du lurte: Nei, bruksanvisningen fra IKEA er ikke helt det samme.

5. Mobilrettet innhold

Mens vi er inne på bildedeling: Dette foregår som regel ikke på en PC, men gjerne på en tablet – og aller helst på mobilen. 54 prosent av oss er på nettet med mobilen hver dag, og i 2017 forventes det at nærmere 90 prosent av alle nettsalg vil bli gjort via nettbrett eller mobil. For å nå dagens moderne forbrukere må du som markedsfører av produkter eller tjenester derfor ha mobil- og nettbrettvennlige eller enhetsgjenkjennende sider. Det gjelder med andre ord å skape innhold som engasjerer brukere, uansett hvilken enhet de bruker.

Mobilboomen betyr ikke at andre kanaler er døde eller mindre relevant. Det betyr bare at forbrukerne hopper mer mellom ulike kanaler gjennom en potensiell kjøpssyklus, noe som betyr at du som markedsfører må være til stede hele tiden.

6. Målrettet og pedagogisk innhold – nisjetenking

Mange som har content marketing som en del av sin strategi er redde for ikke å få lesere, og de går ut for bredt og generelt. Ikke vær redd for å tenke nisje. En måte å engasjere og få dedikerte lesere på er det velkjente trikset å skyte med rifle, og ikke med hagle. Med dagens teknologiske muligheter har du mulighet til å skyte atskillig skarpere enn som så, som å bytte riflen ut med en laser. Derfor: Ikke være redd for å henvende deg smalt til en bestemt gruppe.

Men visse ting forandrer seg aldri…

Uansett hvordan content marketing vil bli i fremtiden er det én ting som alltid kommer til å ligge i bunn: Den gode historien. Content marketing handler ikke om hva du gjør, men hva du gjør for kundene dine – og innhold bør være svaret.

Ønsker du å vite mer om fremtiden og mulighetene du og din bedrift har til å fortelle gode historier med godt innhold? Da setter vi stor pris på om du tar kontakt med oss i Plapre.

Skrevet av:
Sigbjørn Eliassen / Senior tekstforfatter og historieforteller / Plapre
Sigbjørn har nesten 20 års erfaring som penn for de fleste medier innen reklame, men har tapt hjertet sitt til content marketing. Han er i dag en av Norges mest drevne forfattere og fortellere innen denne genren. Utdannelsen har han fra Norges Markedshøyskole og Westerdals Reklameskole.
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen