#
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Håvard Haga
Håvard Haga
Daglig leder
Plapre
Send e-postKontakt Håvard Haga

Å produsere godt innhold

Artikler, videoer, bannere - uansett hvordan du jobber med markedsføring av merkevaren din er det viktig med godt forarbeid. Dette må du tenke over før du produserer og distribuerer innholdet ditt.
Publisert: 23. desember, 2015

Du skulle gjerne hatt en artikkel skrevet og publisert på nettstedet ditt, eller kanskje en video som får budskapet frem på en mer levende måte. Men hva med de bannerne som skal distribueres før den store landsdekkende kampanjen? Ja, det er mye som må være på plass, og oppe i alt dette har du en mengde andre oppgaver å løse.

Det er lett å feie innholdsproduksjonen under teppet og prøve igjen neste uke, men godt og ikke minst regelmessig innhold er viktig. Dette krever forarbeid, og før du begynner bør du stille deg følgende spørsmål:

sak-90_1Hvem skal du snakke til?

Våg å ekskludere. Du skal ikke snakke til alle samtidig. Tilpass budskap til en spesifikk målgruppe og du høyner sjansen for at de engasjerer seg betraktelig for merkevaren din.


Et viktig verktøy er å utvikle personas, og gjøre disse så detaljerte som mulig slik at du treffer målgruppen med høy sikkerhet.

Hva skal du snakke om?

Det første du bør ha på plass er “historien” din, som vi kan kalle et etterlatt inntrykk. Hvilket fotavtrykk ønsker du å etterlate deg i all kommunikasjonen din? Det dreier seg om din stolthet som merkevare.

Det handler om å lage innhold som er relevant

Deretter handler det om å lage innhold som er relevant. Her gjør mange en stor feil og baserer innholdsproduksjonen på intern analyse og synsing. Det er lett å tenke; “Jo, dette må jeg rett og slett fortelle om selskapet mitt, og leserne synes dette er interessant”. Men gjør de egentlig det?

Hva med å gå noe mer analytisk til verks?

Du har kanskje en kundeserviceavdeling. Vel, gå og snakk med dem. Sitt der en hel dag og lytt til det som blir snakket om – både fra medarbeiderne og kundene dine. Dette vil gi deg meget god innsikt i hva du bør snakke om. Hvis mange av dine eksisterende kunder har de samme utfordringene, kan du godt og vel anta at mange potensielle kunder sliter med akkurat det samme.

Et annet meget godt alternativ er å bruke søkeordsdata til å finne ut hva du skal snakke om. Vi mennesker konsumerer innhold på egne premisser og bruker Google til å finne det vi ønsker å vite. Ergo gir søkeordsdata en god indikasjon på:

  •      Hva mennesker vil ha
  •      Hvordan mennesker uttrykker seg

Disse to metodene gir deg verdifull innsikt i hva du bør snakke om, og gjennom dette har du et godt grunnlag for å lage innholdsplaner. I tillegg vet du hvordan du kan tilpasse budskapet ditt for at innholdet du lager får suksess.

Du bør også tenke på ulike typer innhold fordi vi mennesker lærer på forskjellige måter. Mange av oss lærer best ved å lese og se på bilder og grafikk, såkalt visuell kommunikasjon. Mens andre i målgruppen din foretrekker en blanding av video og lyd som læringsmetode – såkalt auditiv kommunikasjon. Tenk derfor på en kombinasjon av visuell og auditiv kommunikasjon for å tiltrekke en større del av målgruppen din med innholdet.

Hvor skal du distribuere innholdet ditt?

Alt innhold du lager bør prinsipielt publiseres på eget nettsted. Ved å trekke mennesker inn på egen flate tar du kontroll over eget innhold. Dette resulterer i at målgruppen kan engasjere og involvere seg i merkevaren din. Samtidig må du aktivere innholdet ditt. Innhold + spredning = effekt.

Innhold + spredning = effekt

Tilpass budskap til de ulike delene av trakten. Eksempelvis benytter du deg kanskje av nyhetsbrev i kommunikasjonen din. Da er det viktig å kommunisere forskjellig til aktive og passive kunder. De aktive er dine ambassadører så bruk dem for alt de er verdt. De passive trenger å høre noe annet for å vurdere å bli kunden din igjen.

Det samme gjelder bannere. For å tiltrekke målgruppen må du sørge for at dette gjenspeiler seg i hva du skriver og hvordan du utformer det grafiske på banneren. For mennesker som allerede kjenner deg godt, og har indikert at de liker merkevaren din kan du derimot begynne å jobbe med mer taktiske budskap.

Tilsvarende gjelder for alle kanaler- tenk hvor målgruppen er i trakten og tilpass budskap etter hva du ønsker å påvirke disse menneskene til å gjøre.

Ved å gjøre grundig forarbeid, definere personas samt bestemme hvordan du ønsker å presentere budskapet ditt, kan du produsere godt innhold som treffer den riktige målgruppen.

Skrevet av:
Håvard Haga / Daglig leder / Plapre
Send e-postKontakt Håvard Haga