#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Henrik Nygård
Henrik Nygård
Betalte medier-spesialist
RED Performance
Send e-postKontakt Henrik Nygård

Annonseringstipsene for julen 2015

For at din bedrift skal få det meste ut av julesalget, er det kritisk at du på forhånd har lagt en strategi for hvordan du skal fremstå.
Publisert: 20. november, 2015

Shopping-relaterte søk har økt med 114 % det siste året og det har vært en 120 % økning i kjøpsrelaterte søkeord fra mobil år etter år. Vi sammenligner i større grad produkter opp mot hverandre, og det er derfor viktig å være synlig når en potensiell kunde gjør et søk etter dine produkter. Her er oversikten over de viktigste trendene og hvilke tiltak du kan gjøre for å lykkes i julen 2015.

 Trender du bør være bevisst på i julen:

  • 40 % av alle retail-søk vil skje fra en mobil denne julen.
  • Gaver for menn ble søkt etter tidlig i sesongen (november), og gavesøk til kvinner nærmere julaften.
  • 72 % av potensielle kunder sammenligner produkter på en mobil før de kjøper et produkt eller en tjeneste.
  • Når en kunde har gjort et mobilsøk før et beslutningsøyeblikk, er brukeren 51 % mer sannsynlig til å kjøpe produktet.
  • 66 % sier ”gratis frakt” er et viktig argument for kjøp og 58 % la til produktet i handlekurven på grunn av dette.
  • 65 % starter kjøpet på en mobilenhet, før de betaler på en annen.
  • 9 av 10 sa at lave priser var viktig når de kjøpte produkter på nett.
  • 48 % sa de var ferdig med gavekjøpene før 30 november og hele 25 % var ferdig før 31 oktober.
  • 44 % benyttet seg av førjulssalg.
  • 82 % av smarttelefonbrukere konsulterer seg med mobilen når de er i en butikk.

Tiltak du kan gjøre mot høytiden

Juster annonseringen din etter kundenes etterspørsel

  1. Fokuser på gaver til menn tidlig.
  2. Juster søkeordene og annonsene dine der etterspørselen for produktene dine er.
  3. Vær sikker på at du er synlig når et mobilkjøp kan oppstå.
  4. Ikke bare se på antall konverteringer for mobil, men se helhetsbildet og beregn assistert verdi.
  5. Planlegg på forhånd julebudsjettet, slik at du er klar for høytiden. Bruk gjerne en benchmark fra året før.
  6. Finn konkurransedyktige benchmarks i markedet og legg en strategi for hvor du kan utkonkurrere konkurrentene.
  7. Optimaliser bud med benchmark-data.
  8. Sett opp automatiske budregler, slik at kontoen er oppdatert til enhver tid.
  9. Vær synlig nær din fysiske butikk for å fange opp lokale stedssøk. Treff de med stedsmålretting og juster bud for å øke synligheten for disse.
  10. Prøv gjerne eCPC budgivning, som dynamisk justerer budene dine i sanntid. Dette basert på sannsynligheten for at en person vil konvertere.
  11. Identifiser når du taper visningsandeler og by mer for disse tidspunktene.

Øk budene dine når:

  1. Din visningsandel er mindre enn konkurrentenes
  2. Når søkevolumet øker
  3. Når konkurrentene sin visningsandel øker

Bygg merkevarekjennskap

Gi din kundegruppe en oversikt over hvilke produkter du tilbyr. Gi potensielle kunder gavetipsene de ikke tenker på. Ikke vent på at de skal finne deg!

  1. Benytt bannerannonsering med budskap fokusert på gaveideer.
  2. Kunder bruker i større grad Youtube som hjelpfor å gjøre gode beslutninger. Benytt plattformen og lag videoer som fenger publikummet ditt. Dette kan være for eksempel ”hvordan det gjøres vidoer”.

Vær mobil

Det skjer allerede flere søk på mobiler enn desktop i 10 land (dette inkludert USA og Japan) og 16 % av salg startet på en mobiltelefon, for så å bli fullført på en annen. Dette tyder på at mobil kommer til å ha en stor påvirkning på gavekjøpene. Her er tipsene for mobilannonseringen:

  1. Ikke mist mobiltrafikken. Øk synligheten på mobil ved å være en av de tre øverste annonsene.
  2. Lag en strategi for mobil med spesifiserte annonser, utvidelser og egne mobilbud.
  3. Gjør det enklere for mobilkunder å kjøpe produktene dine fra denne plattformen.
  4. Forbedre mobilsiden og mobilappen din for å gjøre mobilopplevelsen bedre.
  5. Forbedre lastetiden på siden din! Husk: 40 % forventer en lastetid på under 2 sekunder, 47 % vil gå fra siden din om det tar over 3 sekunder og 52 % sier at en rask nettside er viktig for merkevarelojalitet.

sak-84_p1

Bruk remarketing

Remarketing er svært kostnadseffektivt og vi kan tilby produktene som kundene dine legger vekt på. Dette gir en relevant annonsering, som finner de ekstra konverteringene du ellers ville mistet. I gjennomsnitt ser man en 10 % økning i konverteringer og en 35 % lavere kostnad per konvertering! Ikke bare er det billig, men også raskt og enkelt å implementere. Her er juletipsene for retargeting:

  1. Bruk dynamisk remarketing for mer relevante annonser, ved å vise produkter som de tidligere har kikket på.
  2. Strategiske grunner: 1. Det er flest aktive mobiltelefoner rundt juletider, 2. Mange kunder gjør beslutninger om et kjøp for første gang på lang tid. Et eksempel på dette kan være i form av et sesongbasert kjøp de gjorde på samme tid i fjor. Øk derfor coockie-tiden på remarketing listene til 360 dager.
  3. Treff de som mest sannsynlig vil konvertere.
  4. Start gjerne først med brede remarketing-lister for så snevre de inn mot mer spissede publikum.
  5. Legg inn remarketing-lister for Google Shopping-kampanjen din og etter 5-10 dager med testing, analyser kostnaden per konvertering.
  6. Sett opp remarketing for søk, bannernettverket, og dynamisk remarketing sammen. Skreddersy disse slik at vi kan treffe kunden i alle deler av kjøpsprosessen.
  7. Importer CRM-data med customer match og gi ekstra oppmerksomhet til de som tidligere har vist interesse for din bedrift.

Google Shopping

Google Shopping viser produktene dine visuelt i søkemotoren kostnadseffektiv. Dette er en perfekt måte å tilrettelegge annonseringen for den høye etterspørsel i julen. For mobil kan dette blant annet gi 3 ganger så høy klikkrate! Her er tips for Google Shopping:

  1. Sjekk feeden din for feil tidlig og finn produkter som ikke er godkjent.
  2. Se visningsandelen i søkemotoren og øk synligheten for viktige produkter.
  3. Forsikre deg om at du holder deg innenfor Google sine retningslinjer, slik at du unngår feil i produktfeeden.
  4. Skreddersy inndelingen av produktkategorier. For eksempel, rangering av lønnsomme produkter, slik at du kan by forskjellig for dette.
  5. Sett på automatisk fetching av dataen. Daoppdaterer Google alle priser og produkter for deg i løpet av julesalget.
  6. Sett ned fetching-tiden for å få en oppdatert feed.
  7. Gi gjerne kundene en god grunn til å kjøpe produktene dine nå og ikke senere.
  8. Sett inn ”sale_price” eller ”sale_price_effective_date” attributter for tidssensitive promoteringer.
  9. Bruk local inventory ads for promotering av dine butikkprodukter på nett. Påvirk publikummet ditt først på nett, for å få kundene til din fysiske butikk

Lag en strategi for produktene dine

For planlegging av annonseringen, still deg selv disse spørsmålene før du starter:

  1. Hvilke av dine produkter er best egnet for julen?
  2. Hvilke produkter er dine bestselgere?
  3. Hva er verdien per kjøp/kunde (hvor mange produkter må vi selge, for at annonseringen skal være lønnsom)?
  4. Hvilke muligheter har du til å påvirke kundene?

Vertikaler som har høyt søkevolum i julen:

  1. Elektronikk
  2. Kjøkkenutstyr
  3. Leker og spill
  4. Mat og grønnsaker

Sammendrag for annonsering i julen:

  1. Gjør grep før julen er over. Husk at gavekjøpene skjer tidlig, allerede før november.
  2. Øk budsjettene og vær sikker på at du får med deg all den verdifulle trafikken. Skreddersy annonsene, søkeordene og produktene dine.
  3. Gaver for menn skjer tidlig, mens gaver for kvinner skjer nær julaften.
  4. Finn dine bestselgere og muligheter for å bli synlig for disse.
  5. Påvirk kundene før de går inn i butikken.
  6. Omfavn trendene og bygg strategier for disse.
  7. Mobil er en trafikkdriver nå mer enn noensinne. Alloker mer budsjett til mobil i år.
  8. Søk er ikke nok, bruk remarketing, Google Shopping, bannerannonsering og Youtube.
Skrevet av:
Henrik Nygård / Betalte medier-spesialist / RED Performance
Henrik har en bachelor i markedsføring fra BI og har en bakgrunn fra etablering av egne selskaper. Blant disse har han startet egne nettsteder, hvor han jobbet med SEO, SEM, og produksjon av innhold. I RED Performance jobber Henrik som betalte medier-spesialist.
Send e-postKontakt Henrik Nygård