#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Adrien Bjørnskau
Adrien Bjørnskau
Head of Programmatic
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Adrien Bjørnskau

Blind for en dag – Hvordan bruke bloggere for å skape uventet oppmerksomhet

Man forbinder i dag bloggere med ekshibisjonistiske mennesker, dagens outfit og duckface-bilder. Bloggere har lenge vært brukt til sponsede innlegg og affiliate-linker. Det er dessverre ofte i dag en problemstilling at bloggerne har begrensede målgrupper, og at det dermed er vanskelig å nå bredt med kampanjer. Dette gjør at vi stort sett ser innlegg om sminke eller treningstøy for jenter.
Publisert: 4. september, 2015

Tilbakemeldingene vi har fått fra bloggerne er nettopp at det ofte er vanskelig å finne noe å snakke om, og at de ønsker sterkt å bli utfordret til å gjøre helt nye ting.

Førerhundenes dag 2015

I en kampanje for Norges Blindeforbund måtte vi skape oppmerksomhet rundt et tema som folk flest ikke er veldig interessert i. Mange førerhundbrukere opplever å bli nektet adgang på ulike offentlige steder, selv om de ved norsk lov har adgang alle steder folk ferdes. Dette skyldes i hovedsak at de aller fleste ikke er kjent med rettighetene en førerhundbruker faktisk har og mange mener fortsatt at det er opp til innehaver å bestemme hvor førerhunder har adgang. En undersøkelse fra Ipsos MMI viser at hver fjerde nordmann tror det er opp til eier selv å bestemme hvorvidt de tillater førerhund på sin restaurant, café eller butikk. På treningssentre tror rundt 30 prosent at det er opp til eier å bestemme, og hele 50 prosent av førerhundbrukere har opplevd å bli avvist av en taxi i Oslo.

sak-75_p1

Disse situasjonene der førerhundbrukere blir møtt med motstand måtte fremmes. Vi ønsket å skape oppmerksomhet for å sikre nysgjerrighet og engasjement rundt et budskap folk flest ikke er interesserte i.

Ved å bruke landets største bloggere for å være våre ambassadører skapte vi oppmerksomhet. De fikk teste hvordan det var å bevege seg med førerhund og høre om utfordringene som dukker opp i bybildet. Vi satte bloggerne utenfor komfortsonen deres, og sendte de til å gjøre noe de absolutt ikke hadde gjort før. Ved å plassere kjente bloggere i uventede situasjoner skaper du nysgjerrighet og engasjement.

Tiltrekke nye lesere

Vi benyttet oss av Facebook til å utvide nedslagsfeltet til innleggene ved å promotere disse utenfor målgruppen. Som et resultat fikk vi ikke bare en mye bredere rekkevidde og spredning av kampanjen, men fikk mange til å lese bloggene de ellers ikke ville vært innom. Kampanjen resulterte i over 30 000 likes, 1600 delinger og 400 kommentarer på én dag, og fikk stor oppmerksomhet i nyhetsbildet. Rekordmange mennesker gikk inn på Blindeforbundets sider for å lese om temaet.

Kanskje nettopp en slik bruk av bloggere også vil åpne horisonten deres, tiltrekke nye lesere og sørge for at de er en mer naturlig del av mediemiksen?

Se caset der 6 av Norges største bloggere fikk prøve å være «Blind for en dag»:

Skrevet av:
Adrien Bjørnskau / Head of Programmatic / RED Media Consulting
Adrien jobber som Digital Rådgiver i RED Media Consulting. Han er utdannet sivilmarkedsfører fra BI og ESCP i Paris, og har tidligere erfaring fra performance-byrå samt IT-bransjen. En selverklært digital-nerd som er opptatt av målbarhet og har et hjerte for alt som beveger seg innen digital markedsføring.
Send e-postKontakt Adrien Bjørnskau