SEO is my content strategy
#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Magnus Strømnes Bøe
Magnus Strømnes Bøe
Fagansvarlig SEO
RED Performance
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe

Content marketing og SEO

Content marketing og SEO (søkemotoroptimalisering) er effektive måter å få relevant trafikk på. Få enda mer "bang for your buck" ved å bruke innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering i kombinasjon.
Bruk søkeordsdata til å lage innholdet som folk er på jakt etter!
Publisert: 16. februar, 2015

Content marketing skal engasjere gjennom innhold. Det samme er helt nødvendig for søkemotoroptimalisering. Søkeordene som målrettes må ha etterspørsel, hvis ikke er det ingen hensikt å optimalisere. Ved å aktualisere innholdet, nærmere bestemt å legge en innholdsstrategi basert på søkeordsinnsikt, kan du lage bedre innhold og nå markedet i større grad.

Mekanismer for SEO

SøkemotormarkedsføringPrinsippene for å skape inntekt fra søk involverer en følgende mekanismer:

  1. Det finnes ulike behov i markedet….
  2. …som uttrykkes i søkemotorene ved hjelp av søkeord.
    Behov blir til søkeord.
  3. Basert på hvor unikt søkeordet er, blir søkerne lært opp i hvordan å uttrykke seg for å finne riktige uttrykk. Søkeord blir raffinert til en relevant treffliste blir generert.
  4. Synlighet på første resultatside, og helst over bretten, blir omdannet til trafikk. Ikke bare posisjon påvirker dette.
  5. Ved å ha innhold som svarer på søket og som er relevant blir trafikken i varierende grad omgjort til konverteringer. Enten der og da eller ved at man har eksponert en bruker for det du har å tilby slik at de kommer tilbake senere og så konverterer eller påvirker andre til å gjøre det.

Det at behov i markedet blir omdannet til søkeord er en kilde til innsikt som kan brukes til å meisle ut en innholdsstrategi.

Søkeordenes popularitet sier noe om hva som er populært..

Med andre ord uttrykker søkedata hva slags innhold markedet vil ha.

Organisk står for 40 % av trafikken til et nettsted

Trafikk fra organisk søk er så klart en veldig viktig kilde for trafikk for de fleste nettsteder. I snitt ligger andelen organisk søk på rundt 40 % av totalen. Det sier seg selv at hensynet til hvordan å mestre denne kanalen er viktig når innhold skal bygges.

Bruk søkeord til å treffe bedre med content marketing

Min hypotese er at denne innsikten bør være ledende for hva du skriver om, uavhengig av SEO-hensyn.

I juli 2014 gjorde vi i RED Performance en analyse der vi så på hvor mye av innholdet (enkeltstående undersider) håndterer totaltrafikken. Analysen ble gjort på 186 ulike norske nettsteder. Det var forbausende å se at 86 % av sidene dro ned snittet for sidevisninger. Enkelt sagt var det kun 14 % av innholdet som hadde en spesiell betydning for nettstedet. Det er oppsiktsvekkende at så mye innhold er så lite brukt.

Jeg tror dette har mye med at enkelte sider naturlig har lite trafikk, men må være der. For eksempel retningslinjer for personvern og long-tail kategorier i nettbutikker. Men det er naturlig å anta at mye av det vi skriver rett og slett bommer på hva folk faktisk vil lese.

Trykk på denne lenkenRelaterte søk i Google til søkeordet ribbe.

Du får da opp en ny fane med en resultatliste fra Google på søkeordet ribbe.

Skroll helt ned i bunnen av siden, du får da opp en boks som viser relaterte søk.

Svar på det folk vil ha!

Disse søkefrasene er hva Google har koblet opp mot søk etter ordet ribbe. Søkefrasen i skjermdumpen viser ribbe med kinesisk touch, dette hadde jeg ikke greid å forvente selv ville være relevant – men er tydeligvis det.

Hadde jeg vært Matprat.no ville jeg enten omdøpt denne oppskriften på glasert tapasribbe eller lagd en til som var enda nærere opp til «problemet» søkerne ønsker svar på.

La oss si jeg ikke er Matprat.
Jeg er en utfordrer til Matprat.
Ribbe-oppskrifter er populært og har mye søk, spesielt i desember – jeg vil ta posisjon på søkeordet ribbe.

Mitt første trekk ville vært å lage knakendes godt innhold på alle frasene som Google tipser meg om via relaterte søk for å aktualisere nettstedet mitt.

Denne tilnærmingen kalles halo-effekten.

Halo-effekten i SEO

 

I stedet for å gjøre den tunge jobben med å optimalisere innhold rettet mot ordet ribbe isolert, så aktualiseres nettstedet ved å snakke om det folk bryr seg om som er knyttet opp mot temaet.

Ved å ta i bruk en slik tilnærming utelukker du i langt større grad å lage innhold som har lav interesse og du sikrer deg at du toucher innom innhold som faktisk er etterspurt. Og det blir lettere å ta posisjon på konkurranseutsatte ord, når du har dekket alt som er aktuelt rundt det.

Getinspired.no fikk 300 % økning i omsetning

Get Inspired SEO-caseDet overordnede prinsippet om å svare på behovet som er i søk er en av grunnene til at vi greide å øke omsetning fra organisk trafikk med 300 % for nettbutikken getinspired.no på 4 måneder.

Ta en kikk på caset som går mer i dybden på dette.

Dersom du vil vite mer om SEO eller ønsker hjelp med det, ta kontakt med RED Performance.

Skrevet av:
Magnus Strømnes Bøe / Fagansvarlig SEO / RED Performance
Magnus har over ti års erfaring fra søkemotormarkedsføring og regnes som en av landets mest kunnskapsrike på området. Han er faglig ansvarlig for søkemotoroptimalisering og sørger for at våre kunder oppnår maksimale resultater fra organisk søk.
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe