#   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Morten Bergquist
Morten Bergquist
Rådgiver
Retail Energy
Send e-postKontakt Morten Bergquist

Dialogkonferansen 2015

Deltakerne på Dialogkonferansen 2015 kan ikke være annet enn veldig fornøyde, for dette var tre intensive dager med høyt faglig nivå og et godt variert innhold. De sosiale arrangementene holdt ikke tilbake på noe, og smakte godt både for en førstereisgutt og for de mer erfarne.
Publisert: 4. september, 2015

Tre viktige temaer

Et gjennomgangstema var å engasjere målgruppen gjennom relevant innhold og være tilstede på de plattformer den befinner seg på. Er målgruppen på Facebook, må du også være der. Det å gjøre produktet personlig var et annet tema det ble snakket mye om. Ved å legge til rette for personlige justeringer og tilleggsvalg, lar du forbrukeren føle at han eller hun kjøper et unikt produkt.

Et tredje tema var mobilen som et ekstremt viktig medium og at dersom du ikke tar dette alvorlig, risikerer du å miste målgruppen helt. Dette gjelder spesielt de som er født mellom 1980 og 2000 – målgruppen kalt «millennials».

Datadrevet markedsføring var et stort emne som er avgjørende for å lykkes fremover. Det finnes data i bøttevis, men det vanskelige er å bruke den riktig for å knytte kundene tettere og oftere til deg. Ikke bruk flere plattformer og aktiviteter enn du klarer å gjøre 110 prosent. Et tema var også å rive siloene – begynn å samarbeide på tvers av fagdisipliner og roller.

Riktig data gir bedre kundeopplevelse

Som retail-entusiast merket jeg meg David Wild, CEO i Domino´s Pizza Group UK. Han hadde tre leveregler:

  1. Convenience is king, make things easy
  2. Customer control, personalization
  3. Top of mind, work with your branding

Domino´s Pizza gjorde investeringer i teknologi og data som frigjorde ressurser til å yte enda bedre personlig service i butikken. Det resulterte i bedre kundeopplevelse både online og offline. Det er tilstedeværelsen online som gir selskapet økt business og mobilen er det viktigste mediet/verktøyet.

Big Data gir muligheter til å gjøre butikken til et fantastisk sted for forbruker å shoppe, noe Menycaset var et godt eksempel på. Gjennom Trumf-data får Meny god innsikt i kjøpshistorikk som igjen benyttes i en app for å skape kundedialog og lojale kunder.

En eller annen var innom iBeacons uten større innlevelse. Det passer godt med mitt inntrykk fra før. Beacons gir muligheter i å knytte online med offline, men jeg har ennå til gode å se et godt case om effekten av dette.

Key learnings fra konferansen

Det viktigste vi kan ta med oss fra Dialogkonferansen 2015 er at all verdens verktøy og sosiale medier betyr lite hvis ikke du:

  • har en klar forretningsidé og forstår hva i bedriften som skaper verdi
  • har en klar strategi og digital strategi
  • har en unik historie å fortelle
  • vet hvem du skal snakke til
  • er tydelig når du forteller historien
  • engasjerer målgruppen med din historie og deler historien
  • sørger for at alle i organisasjonen forteller den samme historien
Skrevet av:
Morten Bergquist / Rådgiver / Retail Energy
Morten Bergquist har lang erfaring fra butikk, kjede og kommunikasjonsutvikling. Han har vært ansvarlig for kommunikasjonsstrategi og markedsføring for flere merkevarer, butikk- og kjedeaktører, både nasjonalt og internasjonalt. Han har jobbet som markedssjef for RIMI Norge og har over 20 års erfaring fra retailmarkedsføring og kommunikasjon i forskjellige reklamebyråer, sist Oktan Handel.
Send e-postKontakt Morten Bergquist