#
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigurd Herrlin Sørensen
Sigurd Herrlin Sørensen
Daglig leder og rådgiver
Retail Energy
Send e-postKontakt Sigurd Herrlin Sørensen

Driver du butikk, eller DRIVER DU BUTIKK?

Butikk handler om å tjene mest mulig penger for hver omsatt krone. Mange kjøpmenn føler frustrasjon over presset fra netthandel. Utfordringen er der og noen blir borte, mens de beste ser mulighetene.
Publisert: 5. juli, 2016

Lenge har det virket som om det digitale markedsarbeidet har tatt fokus bort fra den fysiske butikken og de oppgavene som må gjøres der for å maksimere topp- og bunnlinje. For det handler ikke om enten/eller, det handler om å bruke teknologi og digitale muligheter i et godt samspill med det fysiske møtestedet. Kundene er alltid ”på” – de skaper premissene og forventer alltid mer.

Godt kjøpmannskap handler om fire viktige ting

  • Penetrasjon – ta markedsandeler
  • Frekvens – få kunden til å komme oftere til butikken
  • Mersalg – selge mer til hver eneste kunde
  • Oppsalg – selge mest av de produktene du tjener mest penger på – oftest mulig

For å klare å utøve godt kjøpmannskap med dagens og fremtidens kunder, må du evne å kommunisere slik at kundene kjenner deg igjen uansett hvor og når de møter deg i det vi kaller en sømløs (omnikanal) handleopplevelse.

Sømløst salgsarbeid mellom kanalene er at samtlige berøringspunkter med kunden skaper en holistisk merkevareopplevelse

Sømløs handel skaper mer verdifulle kunder

En analyse viser at Omnikanal-kunder i snitt er 47 prosent mer lønnsomme enn Singelkanal-kunder. Andre analyser viser at kunder som beveger seg sømløst mellom kanaler er to til åtte ganger mer verdt enn kunder som ikke gjør det.

Kilde: Retail Rennesanse 2016.

Hvis du klarer å levere i et omnikanalt landskap, vil den fysiske butikken aldri dø. Dette fordi butikker som skaper en sømløs handleopplevelse for sine kunder også er gode på å skape gode kundereiser i et levende butikkmiljø. En god kjøpmann har kontroll på kundereisen fra søk til kjøp. I dag starter rundt 50 prosent kundereisen med søk på nett, mens majoriteten av handel skjer i den fysiske butikken. Dette avhenger selvsagt av bransje. Et av de viktigste spørsmål som kundene stiller, og som de fleste retailere ikke tar alvorlig nok, er: Hvor finner jeg butikken?

Det dreier seg om å skape en god sømløs handel og stimulere lysten til å handel gjennom smart kommunikasjon og gode opplevelser – både online og i den fysiske butikk. Gjør du dette riktig, finner kundene deg, glemmer deg ikke og kommer igjen. Det kan da ikke være så vanskelig?

Vil du vite mer om hvordan du driver butikk best mulig, ta kontakt med oss i Retail Energy.

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:
Skrevet av:
Sigurd Herrlin Sørensen / Daglig leder og rådgiver / Retail Energy
Sigurd er daglig leder og rådgiver i Retail Energy. Han har siden 1985 ledet nasjonale og internasjonale merkevare -og detaljhandelsselskaper. Hans erfaring strekker seg fra butikk og kjedeutvikling, til konsept og merkevarebygging. Sigurd har blant annet mottatt prisen "Årets Markedsfører 2009" sammen med Kari Traa for utviklingen av merkevaren med samme navn. I alle år har han vært en forkjemper for butikken som premissgiver for kommunikasjon og markedsaktiviteter.
Send e-postKontakt Sigurd Herrlin Sørensen