#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Pål-Espen Olsen
Pål-Espen Olsen
Fagansvarlig E-postmarkedsføring
RED Performance
Send e-postKontakt Pål-Espen Olsen

E-postmarkedsføring: 7 enkle tips

E-postmarkedsføring gir ifølge Direct Marketing Association en avkastning på 43 kroner, per krone investert. Resultater med e-post kommer likevel ikke av seg selv, men e-post er en kontrollert kanal som gir mye rom for effektiv optimalisering og hurtig læring. Her er 7 grunnleggende tips, om hvordan du kan lykkes.
Publisert: 18. februar, 2015

 

1: Kjenn dine mottakere

Vellykket e-postmarkedsføring starter med samtykke. Kommuniser kun til de som har samtykket å motta nyhetsbrev fra deg. Går man utenom dette vil det fort bli sett på som spam, og resultatene blir deretter, samtidig som man risikerer å bryte loven. I tillegg virker dette useriøst og ikke noe din bedrift vil være kjent for. 

2: Tenk mobil

Dagens forbrukere leser og siler ut e-post “on the go”.  Over halvparten av all e-post blir i dag åpnet på mobil. Jobb med maler som er mobiltilpasset, se til at de er enkle å lese og klikke i på mobile enheter. Rent konkret anbefales det å ha flater som er minimum 20px x 20 px for å ha et tommeltilpasset budskap. Emnefelt og pre-header er også ting som bare blir viktigere å tenke på nå som flere og flere åpner e-post på mobil. En pre-header er teksten helt øverst i nyhetsbrevet, og vil være synlig sammen med emnefelt og avsender når den åpnes på mobil.

e-post 7 tips preheader21-300x122

 

Når e-post åpnes på mobil (eksempelvis i mailappen på iPhone) er pre-headeren synlig sammen med emnefeltet og avsender, så denne er mer viktig enn noen gang nå som e-post i større grad blir åpnet på mobil.

3: Lag emnefelt med mening

Finn et emnefelt som gir mottaker lyst til å åpne akkurat din mail. I innboksen til mottakeren vil du kjempe med mye annet om oppmerksomheten. Finn på et emnefelt som er mer forklarende og interessant enn “Nyhetsbrev Januar”

Eksempler på gode emnefelt fra virkeligheten:

  • DAGSTILBUD – 20% rabatt i nettbutikken kun idag
  • Skal du til fjells i påsken?
  • Pål-Espen, vi har funnet en film vi tror du er interessert i

Pre-headeren er emnefeltets beste venn, når du skriver emnefeltet balanser pre-headeren så de utfyller hverandre.

Gjør jevnlig A/B testing av både emnefelt og preheader, for å se hva som fungerer for dine mottakere!

4: HA KLARE “CALL TO ACTION”

Hva ønsker du å oppnå med denne utsendelsen? Hva ønsker du at mottakeren skal gjøre? Ha klare tydelige knapper / linker der du ønsker at bruker skal klikke.

Hva er hovedmålet med din utsendelse?

Uavhengig om det er å…

  • Kjøpe et produkt
  • Melde seg på et seminar
  • Laste ned et dokument
  • Fylle ut et skjema

 …så bør dette være enkelt og klart for mottaker både hvordan og hvorfor de skal gjøre dette.

Se hvor bra GetInspired gjør det:

  • Tydelig knapp og rabatt
  • Begrenset tilbud
  • Kommuniserer én ting

e-post 7 tips get inspired

 5: Segmenter og få bedre resultater

Jo bedre man klarer å tilpasse utsendelsene til hver enkelt mottaker, desto høyere sjanse har man for bedre måloppnåelse generelt.
Prøv så godt det går å unngå masseutsendelser der alle får nøyaktig samme innhold.
Bruk den dataen du måtte ha tilgjengelig på dine mottakere.

Gode segmenteringspunkter er:

  • Kjønn
  • Alder
  • Kjøpshistorikk
  • Relasjon – kunde eller interessert?
  • Geografi

Zalando sender forskjellige nyhetsbrev til menn og kvinner, en enkel “win” for å levere relevant innhold:

e-post 7 tips zalando

6: Automatiser

Du sitter kanskje på mer informasjon om dine mottakere enn du er klar over. Har du kjøpshistorikk fra dine mottakere? Bruk den til å tilpasse og automatisere utsendelser.

Har man ikke kjøpshistorikk tilgjengelig, har man fortsatt mange muligheter for automatisering basert på historikk på dine tidligere utsendelser.

  • Når ble e-posten åpnet?
  • Ble e-posten åpnet?
  • Hvilke linker har blitt trykket på?
  • Hvilke e-postbudskap fungerte mot hvilke demografiske utvalg?

Utnytt disse! Og husk at du kan kjøpe datavask for å utøke data om dine nyhetsbrevsmottakere.

7: Test, test og test

Gjør tester for å finne ut hva som fungerer for dine mottakere. Gjør jevnlige A/B-tester av forskjellige elementer i brevene du sender ut.
Hva fungerer best?
Man kan teste på mange elementer, noen forslag er:

  • Emnefelt
  • Avsendernavn
  • Tidspunkt
  • Design
  • Pre-header

Små endringer kan gjøre store utslag!

Dette var noen enkle tips som kan forbedre din e-postmarkedsføring. RED Performance har et eget team som jobber med dette.

Har du spørsmål eller vil kjøpe rådgiving og gjennomføring av e-postmarkedsføring, ta kontakt med meg for en prat!

Skrevet av:
Pål-Espen Olsen / Fagansvarlig E-postmarkedsføring / RED Performance
Pål-Espen er fagansvarlig for e-postmarkedsføring i RED Performance.
Send e-postKontakt Pål-Espen Olsen