#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Mailen Sorknes
Mailen Sorknes
Tekstforfatter
Plapre
Send e-postKontakt Mailen Sorknes

Er Taylor Swift et content marketing-geni?

Taylor Swift klarer kunststykket å få alle til å like henne uavhengig om de er fan av musikken hennes eller ikke. Hvordan gjør hun det? Verdens største popstjerne er rett og slett en mester i content marketing.
Publisert: 20. august, 2015

Akkurat som din bedrift og produktet du selger er en merkevare, er også Taylor Swift en merkevare. Når du er verdens største stjerne er du ikke lenger bare en person – du blir et brand. Og Taylor er et mektig et.

Hun blir hørt av store aktører som Apple og Spotify, setter salgsrekorder med musikken sin og er dronningen av sosiale medier. Hun ser altså ikke ut til å dale på stjernehimmelen med det første. Men hvordan har hun kommet dit hun er i dag? Det handler om hvordan hun markedsfører seg, og store deler av det er takket være innhold – og spredningen av det.

Gjennom tekster basert på personlige erfaringer gir hun fansen det de ønsker – en beskrivelse av det de selv opplever

Du lurer kanskje på hva i all verden Taylor Swift har med innholdsmarkedsføring å gjøre? Tenk over hvilken påvirkningskraft en sangtekst kan ha. Gjennom tekster basert på personlige erfaringer gir hun fansen det de ønsker – en beskrivelse av det de selv opplever.

Innhold som engasjerer

Det er enkel psykologi: mennesker føler ofte en dragning mot det vi kjenner oss igjen i, og har en tendens til å like det. Derfor må du kjenne målgruppen din og presentere situasjoner som engasjerer, og gjerne spille på følelser. Det er nettopp dette Taylor har en veldig god forståelse for. Hun skriver sanger med innhold som fansen, altså kundene hennes, kan relatere seg til.

Hovedmålgruppen hennes er ung, og derfor går det naturligvis mye i hjerte og smerte, kjærlighetssorg og trøblete forhold. For hvem vet mer om ulykkelig forelskelse enn ungdom? Men hun vet også å fornye seg.

25-åringen gjør i hovedsak tre ting: lar kundene bli kjent med henne, får dem til å stole på henne og får dem til å like henne

På hennes siste album 1989, gikk hun bort fra country-sounden og klarte å ta over et helt nytt marked, nemlig popmusikken. Det har ikke bare gitt henne en mer allsidig musikkatalog, men også en enda større fanbase. Og på grunn av fansen kan 1989 skilte med det høyeste ukesalget i USA på 12 år. Og det i en tid der folk nesten ikke kjøper album lenger, snakk om konvertering!

Spesielt forhold til fansen

Taylors forhold til fansen er helt unikt og hun gjør det personlig ved at hun behandler de som sine beste venner. Det er et kjærlighetsforhold som går begge veier, og hun glemmer ikke å vise at hun setter pris på dem. Gjennom sosiale medier finner hun sine alle største fans for å gi de helt spesielle opplevelser.

Som da hun inviterte flere til sitt private hjem for å forhåndslytte til det nyeste albumet før det kom ut. Eller da hun håndplukket en rekke fans som skulle motta en tidlig julegave i posten. Pakken bestod av gaver hun selv hadde valgt ut og pakket inn, og fenomenet Swiftmas tok av på sosiale medier. Både bilder og videoer utgjør innhold som fansen setter pris på og spredningen lar hun sine 60 millioner følgere stå for. Og det er kun på Twitter.

Frøken Swift fremstår som et godt eksempel blant de vellykkede i musikkbransjen ved å stadig donere penger. Nylig ga hun bort 50 000 dollar til en 11 år gammel kreftpasient som ikke fikk dratt på en av konsertene på grunn av sykdommen. Slikt gjør at Taylor har fått rykte på seg for å ha et av de største hjertene i bransjen.

Sammenlagt styrker alt dette hennes posisjon som artist, og som gjør at hun har verdens mest lojale fans. Og selv om du ikke liker musikken er det nesten umulig å mislike dama, for hun virker så utrolig ålreit. Hun, og teamet bak, er mestre i god markedsføring.

Plapres filosofi til innhold

Så hva kan Taylor Swift lære oss om content marketing? 25-åringen gjør i hovedsak tre ting: lar kundene bli kjent med henne, får dem til å stole på henne og får dem til å like henne. Det skaper tillit og gjør at fansen stadig kommer tilbake, og slik tiltrekker hun nye fans. Dette er også Plapres filosofi og tilnærming til innholdsmarkedsføring.

Godt innhold som fanger oppmerksomhet og skaper verdi for kunden, ender forhåpentligvis i et kjøp eller en annen form for konvertering. Det er dette som er formelen, ikke bare for Taylor, men også for deg og din bedrift. Og det er her Plapre kommer inn. Vi kan finne de gode historiene og sørger for at budskapet ditt når frem til kundene på best mulig måte.

Vi i Plapre produserer ikke innhold om ekskjærester

Vi i Plapre produserer ikke innhold om ekskjærester og kjærlighetssorg, men evner likevel å sette oss inn i målgruppen vi skriver for. Uansett om det handler om kosttilskudd eller takfornying, så skriver vi til leseren og finner den gode historien de kan relatere seg til. Om det skulle være fjortiser med et knust hjerte – ja, da skriver vi for de også. Men akkurat der har vel Taylor Swift gjort jobben for oss.

Trenger din bedrift råd til hvordan godt innhold skal få kunden til å forstå verdien av dine produkter og tjenester, ta kontakt med Plapre for en hyggelig prat.

Foto: Joe Seer / Shutterstock.com

 

Taylor Swift

  • Amerikansk sanger, gitarist, låtskriver og skuespiller
  • Født 13. desember 1989
  • Som 14-åring ble hun tidenes yngste artist til å bli signert av Sony/ATV Music Publishing
  • Den eneste som har solgt over én million kopier den første salgsuka med tre ulike album
  • Er blant tidenes mestselgende artister
  • Har vunnet flere titalls priser, og er den yngste noensinne til å vinne “Album of the Year” på Grammy-utdelingen i 2009.
Skrevet av:
Mailen Sorknes / Tekstforfatter / Plapre
Mailen har en en kombinert bachelor i journalistikk og PR fra Edith Cowan University i Perth, Australia. Hun har erfaring som journalist i Dagbladet og har skrevet frilans for en rekke magasiner. Mailen interesserer seg for alle former for kommunikasjon, men content marketing er det som nå ligger hjertet hennes nær.
Send e-postKontakt Mailen Sorknes