#   /   #   /   #   /   #   /   #   /   #   /   #   /   #   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Erik Holm
Erik Holm
Creative
RED Gruppen
Send e-postKontakt Erik Holm

De 45 beste tipsene for å lykkes på Instagram!

Jeg tror ikke jeg noensinne har opplevd å få så mye positiv feedback og respons på en artikkel før, som da jeg skrev ned mine beste Instagram-tips på LinkedIn. Selv om det bare er fem måneder siden, har det skjedd veldig mye på sosiale medier og spesielt Instagram. Derfor tenker jeg at jeg oppdaterer og kommer med en ny "listicle" med mine 45(!) beste Instagram-tips.
Publisert: 20. mars, 2017

1. Instagram Stories

Instagram har som alle vet tatt noen idéer fra Snapchat og blant annet lagd funksjonen ”Stories” i deres egne app. Jeg vil faktisk nesten påstå at Instagram Stories er bedre enn Snapchat, i hvert fall på noen viktige punkter. For eksempel er det mye enklere å få nye følgere på Instagram enn Snapchat. Du er nesten helt avhengig av en annen SoMe-kanal for å få folk til å følge deg på Snapchat. Dette slipper du naturligvis med Instagram og du kan kombinere vanlige poster med stories på en helt ny og kreativ måte. Samtidig som du kanskje laster opp et ferdigredigert bilde fra en photoshoot på Instagram, kan du på din story laste opp ”behind the scenes” fra den samme shooten. Det skaper på en måte en helt ny dimensjon i ditt budskap på Instagram.

Les mer om hvordan du bruker Instagram Stories best i punktene under:

2. Instagram Live

Sender du live på Facebook vil videon som standard lagres og publiseres på din side. Dette skjer ikke på Instagram der livevideoen forsvinner etter sending. Dette vet brukerne og vil derfor også føle litt mer på presset til å måtte følge med, ettersom de aldri vil se det du sender igjen. Bruk dette til deres fordel!

3. Instagram Stories Ads

Akkurat som i resten av Facebook-verden, kan du nå annonsere på Instagram Stories. Reklamen vil dukke opp mellom dine følgeres venners stories. Dette er relativt nytt, og som med alt annet på sosiale medier lønner det seg som oftest å være først på ballen!

4. Sneak peaks

Jobber dere med en ny kampanje som snart skal lanseres er Instagram Stories perfekt! Vis følgerne litt hvordan dere jobber og tenker. Få de til å føle seg som én i teamet!

5. Q/A

Akkurat som Snapchat er Instagram Stories en perfekt kanal til å kjøre Q/A på. Dette er ekstremt populært, og fungerer nesten enda bedre med Instagram Live. Det er mange som glemmer at det er dialog og ikke monolog som fungerer best på sosiale medier.

6. Tagging

Muligheten til å tagge Instagram-sider i en Story er det som får meg til å like Instagram Stories bedre enn Snapchat. Du kan, som på Snapchat, skrive en tekst på ditt bilde/video som du laster opp. MEN, du har altså muligheten til å tagge personene/bedriftene på bildet/filmen. Dette er genialt!

7. Aldri aldri ALDRI last opp det samme på Snapchat som på din Instagram Story!

8. Influencers story

Ettersom det man laster opp på Instagram Stories forsvinner etter 24 timer, vil også prisen for å laste opp noe på en influencers story være lavere (enn så lenge) enn det å kjøpe en vanlig Instagram-post.

Eksempel: Vegard Harm har 216 k følgere på Instagram, men når ut til 150-300 000 personer (unike visninger) per ”storypost” (kan vi finne et bedre navn på dette?!).

9. Litt statistikk om bruk av influencers (kilde: influence.co)

  • Det er faktisk lønnsforskjell mellom kvinner og menn blant influencers også dessverre. Ifølge Influence.co tjener menn i overkant en halv cent for hver følger på IG, mens kvinner bare tjener 1/3 cent per følger. Jeg har en liten teori om at det kan være fordi det er veldig mange flere store Instagram-sider/-profiler som drives av kvinner enn menn. Og det er nok ikke like stor forskjell på de største kvinnene på Instagram som det er blant mennene. Hvor mange jenter har man ikke sett på Instagram som konstant laster opp ca samme content (hei rumpebilder aka «jeg savner sommeren»-bilder!)?
  • Personer med over 100 000 følgere tar i gjennomsnitt tre ganger så godt betalt som de med 10 000-99 999 følgere.
  • Brukere med mindre enn 1 000 følgere engasjerer (likes og kommentarer) som regel seks ganger mer enn de med over 100 000 følgere.

10. «Jeg vil bli en influencer! Hva gjør jeg?»

Det høres kanskje litt dumt ut, men jeg får stadig henvendelser fra personer som har relativt store Instagram-sider, om hvordan de kan begynne å tjene penger på Instagram. Og helt ærlig, hvem vil ikke kunne gjøre det?!

Hvis du er ute etter å få din Instagram-profil til å bli en lønnsom markedsføringsplattform, er det flere variabler du må vurdere og tenke på. Det du poster er like viktig som hvor mange mennesker som ser innholdet. Enda viktigere, som en influencer, er å bygge en ”portfolio”. Det er viktig for en potensiell ny sponsor/samarbeidspartner som skal investere i deg som kanal at du kan vise til vellykkede samarbeid og at du klarer å produsere godt innhold.

11. Geofilter

Instagram har ”stjålet” mye fra Snapchat, og geofilter er ikke et unntak det heller. Naturlig nok, siden Snapchat selv sier at Geofilter er deres mest populære funksjon. Det sendes faktisk mer enn en milliard snaps med geofilter hver eneste dag! Bruk det for hva det er verdt! En ”storypost” ser fort mer personlig ut og gir mer informasjon med tekst, (geo)filtere, stickers etc.

12. Hjelp hverandre! Gjør dine følgere berømte

Ikke vær redd for å reposte bilder dine følgere legger ut og tagger deg i. Det finnes ingenting som er bedre (og så ekte) som når dine følgere viser opp hvor fornøyde de er med dere! Vær OBS på å tagg dem og vis at dere virkelig setter pris på det. Dere kanskje til og med burde sende personen noe som takk for at dere får bruke bildet.

13. Iframe på hjemmeside

Det finnes uendelig mange plugins som hjelper deg med å vise dine siste Instagram-poster på ditt nettsted. Det er en fin og effektiv måte å få folk til å oppdage dere på Instagram. Bruk f eks SnapWidget.

14. Panoramabilde

Akkurat som på Facebook kan man nå poste flere bilder i en og samme post. En morsom måte å gjøre dette på er å lage et panoramabilde (se YouTube-film under).

 

15. Lage avstemning med karusellbilder

 

16. Følg dine konkurrenters følgere

Ved å begynne følge dine konkurrenters følgere viser du dem at det finnes flere de burde følge (og at det kanskje finnes noen bedre enn de som de allerede følger). Dødelig effektivt! Har du en Instagram-side med inspirasjon til mat, så kan du begynne å følge MatPrats følgere. Har de ikke hørt om deg før, så kommer de til å gjøre det nå.

Det her fungerer selvfølgelig ikke for idrettsklubber, politikk etc.

17. Engasjer deg

Klikk deg inn på hashtags som er relevant til det dere driver med og engasjer dere! Det er også veldig viktig at dere svarer de som kommenterer deres bilder/filmer på Instagram eller laster opp noe som er om dere.

18. Fjern stygge ord

Instagram har nå gjort det mulig å blokkere de ordene du ikke liker eller vil se i kommentarene på dine poster. Drittprat og spam liker ingen og det kan skremme bort potensielle følgere.

19. Finn ut hva som er trendy nå

Akkurat som med alt annet, er det viktig å følge trender i sosiale medier. Det gjelder alt fra temaer til hvordan man skriver. Se hva andre gjør, se på Twitter hva det diskuteres mest om akkurat nå osv. så får du en bra overblikk.

20. Finn ut mer om din målgruppe fra/med din Facebook-page

På Facebook kan du få veldig mye mer innsikt om dine følgere enn det du kan på Instagram. Ta lærdom av det du finner der og bruk/test det på Instagram.

21. Bruk hashtags smart

Du kan for eksempel kommentere din egen post med hashtags, så slipper du ha det i bildebeskrivelsen.

Etter at du har lagt inn 30 hashtags, klikk på ”edit” så kan du legge til enda 30 hashtags. Men tenk også på her at det er mange som ser på det som spam (evt. kaller deg for ”hashtag-hore”)

22. Skaff deg en egen unik hashtag

Finn en relevant hashtag som ingen eller veldig få bruker og ta eierskap. Få dine følgere til å bruke denne når de skal kommunisere med/om dere.

23. Konkurranser!

Finn på morsomme konkurranser og få dine følgere til å bruke deres hashtag.

Viktige ting å tenke på før dere starter:

  • Hva er målet med konkurransen?
  • Definer målgruppen
  • Hvorfor vil folk delta?
  • Velg type av konkurranse
  • Budsjett
  • Regler
  • Premier

24. Bruk link i din bio med tracking

Google Analytics burde (les skal) alle som driver nettsted bruke. Se da også til å bruke UTM-haler på linken du har på Instagram. Er du redd for at linken skal bli stygg kan du for eksempel bruke goo.gl.

25. Finn ut hva dine konkurrenter gjør

Det virker så åpenbart, men det er så mange som ikke gjør det. Konkurrentanalyse! Gjør det i sosiale medier også. Det kommer du tjene sykt mye på.

26. Bruk direktemeldinger!

Vi glemmer ofte at det faktisk er mulig å sende direktemeldinger (DM) på Instagram. DM er perfekt for å bygge relasjon med dine følgere og influencers. Del poster med personer du tror kan være interesserte av å se.

27. Ha en helhet på din Instagram-side

Det her lærte jeg meg faktisk av min lillesøster. For meg har det aldri vært viktig, men det veldig mange som er opptatte av å ha en og samme stil på alle bildene på Instagram. Bildene skal dessuten fungere fint sammen inne på profilsiden.

28. Publiser bilder med høyere kvalitet

Før var det litt skam å ikke bruke mobilkamera til bildene du postet på Instagram. Men sånn er det ikke lenger. Men tenk på at bilder uten innhold kommuniserer like dårlig som ord uten innhold.

Skal du bruke mobilkamera, tenk på dette:

  • Ikke bruk flash
  • Prøv forskjellige vinkler
  • Fokus på objektet
  • Ikke bruk filtere unødvendig
  • Høyere oppløsning (ha alltid 2048 px i bredde og/eller i høyde)

Ang. filtere, så er det forsket på hvilke filtere folk med forskjellig humør bruker. Deprimerte mennesker pleier ikke bare å bruke mindre og mørkere farger, men har også lengre bildebeskrivelse, flere kommentarer men mindre likes. Grafen under viser hvilke filtere folk med forskjellige humør bruker (rød farge for de som er deprimerte).

29. Tagg viktige brands og influencers i bilde

Tagg personer og brands du tror har interesse av det du postet. OBS! Dette kan fort oppfattes som ”spammy” for de som blir tagget. Så bruk det varsomt.

30. Skjemalegg poster

Mange av mine kunders største problem er at de synes det er så slitsomt å alltid måtte laste opp poster manuelt. Men med tjenester som Schedugram kan du faktisk skjemalegge poster så du slipper å gjøre det manuelt til enhver tid.

31. Bruk Boomerang

Boomerang er en applikasjon fra Instagram som gjør det mulig for deg å lage korte filmklipp som loop’es frem og tilbake. Veldig populært på Instagram og fungerer bra!

32. Spør andre sider om ”feature”

Det er absolutt ingen skam å spørre andre om litt hjelp. Er det en annen side som dere tror kan ha interesse av å hjelpe dere, så spør om hjelp! Dere kan gjøre reklame for dem på Instagram mot at de også gjør det for dere. Dette er veldig veldig vanlig blant de absolutt største Instagram-sidene og er veldig effektivt.

33. Alltid bruk location

Uansett hva det er for bilde så burde dere alltid tagge lokasjonen. Alt annet er bare latskap.

34. Vær leken

Er dere ikke lekne på Instagram kan dere egentlig bare legge ned siden. Det skal være gøy og man skal sitte igjen med en go’følelse etter å ha sett deres Instagram-side.

35. Instagram-takeover med influencer

La en person med mange følgere få ”ta over” deres side for en dag eller uke. Dette har den siste tiden blitt veldig vanlig i sosiale medier og fungerer veldig bra.

36. Cross promote

Alle dine følgere kommer ikke til å se din siste post, men ved å poste det samme bildet på for eksempel Facebook er det større sjanse for å nå ut til flere. Vær OBS på at også flere personer kan bli eksponert for det samme budskapet flere ganger.

37. Inkluder link til deres Instagram-side i e-post-signaturer, presentasjoner etc.

38. Bruk Instagram som en teaser av det de kan finne på ditt nettsted (ved å klikke på linken i din bio)

39. Gjenbruk innhold

Jeg skrev en artikkel om hvordan du kan gjenbruke gammelt innhold for et par dager siden. Den finner du HER.

40. Instagram Insights

Vi ventet lenge, men tilslutt kom det: Instagram Insights! Med Instagrams egne verktøy kan du se når dine følgere er aktive, når det er best å poste osv.

41. Crowdfire

Crowdfire er et enkelt program som du kan bruke for å analysere ”forholdet” med dine følgere. Du kan for eksempel se hvor mange du følger som ikke følger deg tilbake (og vice-versa). Du kan også finne ut hvilke poster som fungerer til hvem og deres lokasjon. Alt for å øke dine følgerbase.

42. Definerte mål

Initiativene i sosiale medier må ha tydelige mål. Tenk også på at det må henge godt samen med deres eksisterende strategier. Ha klare mål og implementer dem i eksisterende strategier.

43. Bruk Like2Buy eller Have2HaveIt

Selger du produkter? Eller bruker Instagram for å vise opp produkter? Bruk da for eksempel Like2Buy som lager en link i din bio som linker til et nettsted som ser ut din Instagram-side bortsett fra at dine besøkere derfra kan kjøpe produktene.

44. Bruk tjenester som Hashtagify

Med Hashtagify kan du på en enkel måte finne de beste hashtaggene for deg og din bedrift.

45. Slow shutter cam

Mennesker elsker bilder som er tatt med lav lukkertid. Appen «Slow shutter cam» lar deg ta slike bilder selv med en iPhone.

46. Få din side verifisert

Okei… Jeg klarte ikke å holde meg til 45 tips. Beklager. Men det å få sin side verifisert gir dine følgere en trygghetsfølelse om at dere er ikke noen som prøver å lure de på penger etc.

Det var mine 45 Instagram-tips for denne gang. Men som alltid dukker det opp nye ting hver eneste dag, så det blir nok en ny Instagram-listicle om ikke lang tid! En ekstremt viktig ting å tenke på nå som det finnes så mange muligheter i alle mulige kanaler, er å aldri laste opp samme content i flere forskjellige kanaler. Ingen vil følge dere på Snapchat om dere poster det samme på Instagram etc.

 

Skrevet av:
Erik Holm / Creative / RED Gruppen
Send e-postKontakt Erik Holm