Fem myter om content marketing
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Christina Parker
Christina Parker
Redaktør
Plapre
Send e-postKontakt Christina Parker

5 myter om content marketing

Norges ledende content marketing-byrå, Plapre, tar livet av fem velkjente myter.
Publisert: 28. juli, 2014

Selv om content marketing, også kalt innholdsmarkedsføring på norsk, har fått vind i seilene de siste to årene, finnes det fortsatt en del usikkerhet rundt formens levedyktighet. Det er endelig tid for å drepe mytene.

MYTE 1: Content marketing er en hype og vil forsvinne om ikke lenge

FAKTA: Selv om ingen kan si med sikkerhet hvor lenge vi kommer til å praktisere content marketing i den formen vi gjør i dag, er det helt klart at markedsføring basert på å formidle innhold – altså gode historier i ulikt format – har kommet for å bli. Ikke at det kom som en revolusjon i det 21. århundre. Det første velkjente eksempelet på content marketing finner du så langt tilbake som i 1895 da John Deere lanserte The Furrow for å informere og inspirere bønder til å øke avlingene sine gjennom å forstå jordbruksteknologi. Det er ikke en hype, og sannsynligheten er også stor for at selv dine oldebarn vil kjenne til det.

MYTE 2: Content marketing gir deg rask ROI

FAKTA: Faktum er at å jobbe med content marketing aldri bør være en sprint. De merkevarene og bedriftene som oppnår de beste resultatene ser på det som et maraton – et maraton som består av en hel del prøving, feiling, analyse og strategi. Ikke sjeldent vil innhold skrevet lang tid tilbake fortsatt bidra til konvertering, og det er etter kontinuerlig og målrettet arbeid at du vil se longtail-effekten. Cluet ligger i hvordan du distribuerer innholdet ditt, hvor relevant innholdet ditt er for målgruppen din, og i hvilken grad du fokuserer på optimalisering.

MYTE 3: Alle kan skrive godt content

FAKTA: Det er selvfølgelig helt riktig at du og dine kolleger kjenner bedriften dere jobber i, målsetningene deres og hva kundene deres vil ha best. Det betyr dessverre ikke at alle kan skrive innhold som gir resultater. For det er jo det det handler om. Resultater. Konvertering. Måloppnåelse. For at innholdet skal være verdifullt, må det også føles verdifullt for leseren. De må lære noe, få innsikt, bli inspirerte og kanskje også bli sjokkerte. De må få lyst til å gjennomføre en handling. Da holder det ikke med overfladiske punchlines om revolusjonerende produkter og livreddende tjenester. Kan du sette deg i kundens posisjon, samtidig som du kan skrive godt, konsist med en klar målsetning – da kan du skrive godt content.

MYTE 4: Content alene skaper salg

FAKTA: Å fylle nettet med så mye content du klarer om en bedrift, et produkt eller en tjeneste betyr ikke at folk vil kjøpe det. Nettet er, som vi alle vet, ganske stort, og sannsynligheten for at akkurat din målgruppe finner innholdet du har produsert er liten. Her kommer marketing-biten inn i bildet. Nå som vi allerede har blitt enige om at ikke alle kan skrive godt content, men at alle bør ha det, må du også være nøye med at innholdet som produseres er tilpasset formatet det publiseres i og målgruppen du henvender deg mot. En blogg ingen finner eller vet om resulterer sjelden i de store salgsrekordene. En side uten tydelige “call-to-actions” gir heller ikke mottakeren mulighet til å handle. Derfor er distribusjon og konverteringspunkter så viktig.

MYTE 5: Har man en god nettside trenger man ikke content marketing

FAKTA: Først – les myte 1 til 4 en gang til. Dersom du fortsatt ikke ser poenget med content marketing, står vi ovenfor to scenarioer. Enten er denne artikkelen for dårlig skrevet (ref. MYTE 3). Eller så er ikke du i artikkelens målgruppe, men kanskje du kjenner noen som er det?

 

Ønsker du å vite mer om hvordan Plapre kan hjelpe din bedrift med å skape engasjerende innhold som gir resultater, ikke vær redd for å ta kontakt. Vi tar gjerne en uforpliktende prat!

Skrevet av:
Christina Parker / Redaktør / Plapre
Christina er ansvarlig for redaksjonsavdelingen i Plapre i tillegg til å produsere innhold selv. Hun er utdannet journalist ved University of Sheffield i England, og har solid erfaring både fra tekstproduksjon, konseptutvikling, innholdsmarkedsføring og salg.
Send e-postKontakt Christina Parker