#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Joakim Staalstrøm
Joakim Staalstrøm
Teknisk leder
Plapre
Send e-postKontakt Joakim Staalstrøm

Over og ut for Flashannonser?

4. juni publiserte Google en kort nyhet om "Better battery life for your laptop". Det som ligger bak denne lille notisen kan få store ringvirkninger for deg som er i mediebransjen.
Publisert: 5. juni, 2015

Press «play»

Google Chrome, verdens mest brukte nettleser, vil fra neste versjon automatisk blokkere Flash.

Det betyr at alt av Flash som ikke er «central to the webpage», altså bannerannonser, vil kun starte dersom brukeren klikker på de. Og denne innstillingen vil være skrudd på som default.

 

Slik vil Chrome-brukere se annonser på f.eks klikk.no om seks uker.

Slik vises en bannerannonse på klikk.no med neste versjon av Chrome. Hvor mange av de besøkende kommer til å gidde å trykke på «play» for å se en reklameannonse?

 

Teknologien Flash har lenge vært dødt for en god del av nettrafikken – altså besøkende som kommer via mobil og tablet. Men for resten er nettannonsemarkedet fremdeles dominert av Flash. Det har gitt muligheten for animerte og interaktive annonser, som lett fanger blikket.

Påvirker annen hver nettbruker

Hva skjer når halvparten av dagens nettbrukere, nesten over natten, ikke lenger vil se vanlige bannerannonser?

Det kan få store konsekvenser for produksjonsbyråer, mediebyråer, og nettavisene, som alle i stor grad benytter seg av Flashannonser.

Produksjonsbyråene må lære seg nye teknologier. HTML5 og CSS3 animasjon er foreløpig den eneste reelle arvtageren til Flash. Det støttes av alle nettlesere og enheter, også mobil og tablet. Det er en teknologi som fremdeles utvikles, men dersom man ruller opp ermene og presser det til yttergrensene, kan man få til samme gode opplevelse som Flash.

Mediebyråene må tenke nye muligheter og nye kanaler. Annonser på mobil og tablet er ofte stillbilder eller primitive gif-animasjoner. Med HTML5 kan annonsene animeres og fange mer oppmerksomhet. En annen stor fordel er man kan lage én annonse, og vise den på alle flater – desktop, laptop, tablet og mobil.

Nettavisene kan prøve å leke «katt og mus» med Google Chrome – forsøke å omgå Flash-sperren ved å snike inn annonser som innhold «central to the webpage». Det største problemet for oss som allerede jobber med å lage HTML5 annonser, er at ingen av mediene har blitt enige om en teknisk bransjestandard. Finn.no har tatt en lederrolle (klapp på skulderen!), men det er langt igjen før alle blir enige.

Er HTML5 fremtiden for annonser?

Her er ferske tall på dominansen til Google Chrome på det norske markedet. Internasjonalt er det enda større.

Google Chrome dominerer nettleserstatistikken.

Google Chrome dominerer nettleserstatistikken

 

Den nye versjonen av Google Chrome rulles ut i begynnelsen av juli.

Ønsker du å lære mer om hva som er mulig med HTML5 animasjon og bannere? Ta kontakt med oss i Plastikk!

Skrevet av:
Joakim Staalstrøm / Teknisk leder / Plapre
Joakim Chr. Staalstrøm er teknisk leder i Plapre. Han har de 10 siste årene hatt ansvar for Plastikks tekniske leveranser på digitale flater. Arbeid med produksjonsledelse i et skiftende marked har gitt allsidig og sammensatt kompetanse innen fagfelt som responsiv frontendutvikling, skybaserte hostingtjenester, mobile HTML5-applikasjoner og integrerte systemer for epostdistribusjon.
Send e-postKontakt Joakim Staalstrøm