#
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Nicolas Achard
Nicolas Achard
Creative Planning Director
RED Gruppen
Send e-postKontakt Nicolas Achard

Flere burde drive mer meningsfull markedsføring

Det er ikke hva du selger som gjelder, det er hva du står for. For å selge et produkt eller en tjeneste i dag holder det ikke bare å ha de grunnleggende markedsføringspilarene på plass. Forbrukerne krever mer.
Publisert: 30. juni, 2016

Industrialiseringen og framveksten av digital teknologi har gjort at forbruker kan velge mellom et stadig større utvalg av tilbydere innenfor de fleste kategorier og varegrupper. Verden har blitt svært konkurranseutstatt, hvor man tilbyr mer eller mindre samme kvalitet til samme pris. Forbrukerne har ingen problemer med å finne produkter og tjenester som fungerer bra og som tilfredsstiller deres behov.

Verden har blitt svært konkurranseutstatt, hvor man tilbyr mer eller mindre samme kvalitet til samme pris

Det resulterer i at de fleste aktørene hovedsakelig konkurrerer med hverandre kun på pris og tilbud. Noe som fører til mindre lojalitet hos forbrukerne, og merkene blir derfor lett utskiftsbare. Utover produktets primærfunksjon har svært få merker klart å ta en viktig plass i forbrukernes hjerter eller hoder. Dette er noe som fremveksten av egne merkevarer i dagligvarehandelen bekrefter. For mange er det svært vanskelig å finne et unikt konkurransefortrinn, et såkalt unique selling point (USP), som gir en tydelig fordel i forhold til konkurrentene. Samtidig blir behovet for å skille seg fra konkurrentene større jo mer mangfold vi får. For å selge et produkt i dag holder det ikke bare å ha de grunnleggende markedsføringspilarene på plass. Man må ha noe mer.

Behovet for å skille seg fra konkurrentene blir større jo mer mangfold vi får

Flere internasjonale undersøkelser viser at de fleste forbrukere forventer at bedrifter ikke bare skal ta godt vare på aksjonærene sine og tjene penger. De vil ikke ha bare funksjonell og emosjonell realisering, men også en realisering av den menneskelige ånd med hensyn til de produktene og tjenestene de velger. Undersøkelsene viser også at de bedriftene som lykkes med å være meningsfulle for folk, er de som også er mest lønnsomme.

De bedriftene som lykkes med å være meningsfulle, er de som også er mest lønnsomme

Forbrukere ønsker rett og slett at merkevarer skal spille en større rolle i deres liv. Derfor har merkevareopplevelse basert på forbrukerorientert markedsføring blitt en av de viktigste måtene for en merkevare å bli opplevd som annerledes enn konkurrentene. Det handler om å tilby noe som bidrar til noe positivt i folks hverdag utover bare produktets funksjonalitet.

”What really distinguishes successful companies from the others is their ability to imbue their brands with meaning – that elusive, intangible ”something” that makes a product on the shelf seems more than just a product on the shelf.” – Oliver Balch

Men hvordan kan merkevarene overbevise forbrukerne om at for eksempel en flaske vann eller en sjampo har et dypere, mer meningsfylt formål enn bare å forfriske eller å vaske hår. Merkevarer som betyr noe for forbrukerne vil vinne. Så spørsmålet er hvordan skal din bedrift klare å snakke med forbrukerne på en meningsfull og inspirerende måte? Hva er egentlig en meningsfull merkevare? Her er noen grunnpilarer:

  • Meningsfulle merkevarer må skape nytteverdi
  • Meningsfulle merkevarer underholder forbrukeren
  • Meningsfulle merkevarer gir folk muligheten til å definere seg selv i forhold til andre
  • Meningsfulle merkevarer står for noe mer enn sine produkter eller tjenester

Vil du vite mer om hvordan du kan skille din merkevare fra konkurrentene og få den til å bety mer i forbrukernes liv, ta kontakt med oss i RED Gruppen.

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:
Skrevet av:
Nicolas Achard / Creative Planning Director / RED Gruppen
Nicolas Achard har jobbet over 18 år med marketing, kommunikasjon og medier både på kunde -og byråsiden. Nicolas drives av å skape effektive kommunikasjonskonsepter og aktivitetsplaner som oppleves som meningsfylte for forbruker. Han er en av de som mener at produktet er budskapet og ikke omvendt, og at de meste effektive marketing- og kommunikasjonskonseptene bør utvikles i symbiose med produktutvikling.
Send e-postKontakt Nicolas Achard