#   /   #   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Magnus Strømnes Bøe
Magnus Strømnes Bøe
Fagansvarlig SEO
RED Performance
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe

Flere kunder gjennom søkeordsanalyse

Møter du potensielle kunder på nettet med det samme språket som de bruker? Søkeordsanalyse er en effektiv metode.
Publisert: 23. juni, 2014

Har du noen gang opplevd å komme inn i en restaurant hvor du ikke blir møtt i døren? Menyen er ikke tilgjengelig, du er sulten og må vente en god stund på å bli geleidet til et bord med meny. Dette er en situasjon som sikkert mange kan nikke gjenkjennende til, men har du tenkt på at den situasjonen kanskje foregår daglig på din egen nettside? Tenker vi nok på at de besøkende på nettsiden vår er våre gjester som må tas vare på?

I slutten av mai hadde jeg avtalt med kona å møtes til lunsj. Men hun ditcha meg til fordel for viktige oppgaver på jobben. Jeg var imidlertid like sulten og hadde en reservasjon på et sted jeg aldri har vært før, så jeg dro alene.

Hun har lovet meg en ny lunsj senere.

Flere kunder gjennom søkeordsanalyse

Takk til Parisoslo.com for lån av bilde. Les gjerne deres vurdering av Den franske sal.

 

Den franske sal er et lokale av sjelden kvalitet her i Oslo. Påkostet, historisk og dekadent til de grader. Merkelig nok var lokalene helt tomme, bortsett fra et par nybakte mødre som hadde kampert med skrikende små.

Maten var kjempegod og servitørene imøtekommende og hyggelige (når de var tilstede). Jeg var der rundt kl. 12:00 – et tidspunkt da det burde være ganske fullt. Den franske sal ligger i Nasjonalgalleriet – busslaster med pengesterke japanere og amerikanere med en sannsynlig appetitt burde lage kø ut i gavebutikken utenfor og forbi.

Jeg telte minst 15 gjester som kom inn og gikk med uforrettet sak, bare 2 gjester satt seg ned innenfor mine tilmålte 20 minutter da jeg var der.

Grunnen til at restauranten ikke hadde noen gjester tror jeg er fordi:

  • Servitørene tok ikke imot gjester, men prioriterte heller å jobbe med oppvask og rutiner på kjøkkenet.
  • Skiltingen var helt fraværende, skal man vente på bord eller bare sette seg?
  • Menyer var godt gjemt, så til og med freidige sjeler fikk ikke vurdert utbudet

Dette fikk meg til å tenke på hvordan vi bruker skilting og generelt mottak i den digitale sfæren. Konverteringsraten til restauranten var altså på mer enn 11 %. Den gjengse nettbutikkeier ville badet i meglerbrus bare ved tanken på å nærme seg et slikt resultat.

Men likevel, her er det rom for læring.

FORSTÅR BESØKENDE HVA DE SKAL GJØRE?

En tydelig forklaring eller kanskje personale på fast plass i døren vil gjøre det enklere å bli kunde. Og det er jo det som er målet? Noen sjekkpunkter som er vel verdt å se gjennom er:

  • Er det tydelige kontaktpunkter på alle sider på nettstedet ditt?
  • Blir de brukt?

FORSTÅR VI HVA DE BESØKENDE VIL?

I motsetning til en restaurant har vi gode verktøy for å forstå brukeratferd. Analyse av søkeord er en effektiv metode.

  • Hvilke søkeord brukes internt på nettstedet?
  • Hvilke søkeord brukes for å finne nettstedet via betalt og organisk søk
  • Hvilke søkeord brukes av målgruppen i Google?

Funn fra søkeordsanalyser bør ikke bare danne grunnlag for hvilke ord man kjøper, men også hvordan nettstedet er bygd opp. Se på søkeordsanalyse som et dypdykk inn i hodet på de du prøver å nå. Ved å matche det de søker etter med det du har, senker du terskelen for kommunikasjon betydelig.

Ved å snakke om de sakene som folk etterspør, vil du – helt logisk – få mer butikk.

Artikkelen er tidligere blitt publisert på redperformance.no

Skrevet av:
Magnus Strømnes Bøe / Fagansvarlig SEO / RED Performance
Magnus har over ti års erfaring fra søkemotormarkedsføring og regnes som en av landets mest kunnskapsrike på området. Han er faglig ansvarlig for søkemotoroptimalisering og sørger for at våre kunder oppnår maksimale resultater fra organisk søk.
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe