#   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigbjørn Eliassen
Sigbjørn Eliassen
Senior tekstforfatter og historieforteller
Plapre
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen

Godt innhold er god SEO-strategi

"Gjentar du en løgn ofte nok, blir den til slutt en sannhet" kan skrives om til "Gjentar du en sannhet ofte nok, havner den til slutt øverst på Google". Og det er nettopp derfor du må inkludere SEO i markedsføringen din.
Publisert: 24. mars, 2015

Hver dag foretas det seks milliarder søk på Google, det legges ut nærmere tre millioner bloggposter og det lastes opp 49 år med video til YouTube. Når så store mengder informasjon blir publisert sier det seg selv at det kan være vanskelig å trenge gjennom med innholdet sitt. Legg merke til ordet “kan” i forrige setning. Det er nemlig langt fra umulig.

Innhold viktigst for SEO

Magnus Strømnes Bøe er partner og SEO-sjef i Red Performance, som er doble gullvinnere i INMA Performance Awards. Det er med andre ord en mann med faglig tyngde som uttaler seg om hvorfor SEO blir stadig viktigere.

«Organisk søk står for et sted mellom 30 og 60 prosent av trafikken til et nettsted. Det handler derfor om å gjøre det kunstykket å gjøre deg synlig på ord som er relevante for merkevaren din. La oss si du selger fiskestenger, men at du har et lite firma. De som er på jakt etter fiskestenger vet ikke at de skal gå til deg. SEO er derfor en fin måte å koble merkevaren din opp mot generiske uttrykk. Som et annet eksempel får ikke Jernia flere kunder via Jernia.no enn de som allerede kjenner til merkenavnet, men de kan få det via søkeordet “gressklipper”.»

En ting er innhold, en annen ting er at det er unikt. Årsaken til at unikt innhold er viktig for SEO er at det kun er 10 treff på den første resultatsiden til Google. Og der dukker ordene eller frasene Google mener er de meste relevante opp. Hva de mener er essensielt, for det er det SEO handler om – nemlig å fortelle Google om din merkevare.

«Det er flere faktorer som påvirker synligheten. Teknisk kvalitet og linker til nettsiden din er viktig, men innhold er det viktigste. Du kan ha så godt teknisk oppsett du bare vil, men hvis du ikke produserer noe unikt vil ikke brukerne like det, og da vil heller ikke Google like det.»

Hva slags type innhold er bra for SEO? Enkelt forklart søker folk etter godt innhold. Vanskelig forklart må du i tillegg forstå hvordan potensielle kunder går frem når de skal finne produktet eller tjenesten du leverer. Klarer du å kombinere disse to har du funnet vinnerformelen for å starte klatringen på Google-fjellet, og etter hvert trone på toppen.

«Hvis du lar SEO være kjernen i din redaksjonelle strategi og kanskje krydrer det med hva som er trender i sosiale medier, betyr det at du aktualiserer innholdet på nettstedet ditt. Det vil påvirke nesten alt du gjør av markedsaktiviteter. Da styrer du mot det folk vil ha, istedenfor å tvinge på dem noe de ikke er interessert i.»

SEO er pull-marketing, men interessen og etterspørselen må skapes et sted. Er du en stor og kjent merkevare, eller er du en ny og liten aktør?

«I sistnevnte tilfelle er SEO genialt som en grunnleggende innholdsstrategi, fordi du utnytter etterspørselen andre har skapt og gjør deg selv synlig. I TV og radio er det dyrt å påvirke, men det skaper interesse. I søk fanger du denne interessen og skaper den om til handling.»

Kvalitetsbesøk med spesifikke søkefraser

Disse gir deg nemlig verdifull synlighet på Google og genererer mer trafikk til en landingsside enn generelle ord da det er lavere konkurranse om disse. Det kan føre til at siden blir rangert høyere.

«Da du en gang begynte med søk på nettet skrev du gjerne “ferie” fordi du ville se hvordan det fungerte. Skriver du “ferie” nå aner du ikke hva du får. Da spesifiserer du for å få det du vil, og skriver kanskje “flybilletter Las Palmas”.»

Søk vektes opp mot etterspørsel. Frasen kan bli så spesifikk at ingen søker etter den. Da blir det også vanskelig å forsvare å investere i innholdsproduksjon. Det er lavere volum på spesifikke søk og genererer dermed færre besøk til nettsiden din, men kvaliteten på dem vil være mye høyere. La oss ta et eksempel med fiskestengene: Søker du etter “fiskestang” på Google vil du få omtrent 225 000 treff. Det sier seg selv at det kan bli vanskelig å komme til toppen. Søker du på “fiskestang barn” er du nede i ca 45 000 treff. Da skjønner du kanskje hvor dette ender? Riktig. Kanskje du i tillegg selger billige stenger? “Fiskestang barn billig” gir rett i underkant av 16 000 treff.

«Som du ser blir volumet mindre, men så blir da også kvaliteten på besøkene langt bedre.»

Plapre_påske_illustrasjon

Og slik fortsetter det – men ikke i det uendelige. Tenk etterspørsel, og ikke lag søkefrasene for lange. Det går en grense der frasen blir så spesifikk at nesten ingen søker etter den, slik at den blir verdiløs. Da blir det vanskelig å forsvare en investering i innholdsproduksjon.

SEO-mannens hemmelige triks

Mange gjør SEO ut fra magefølelsen. Det kan være farlig, for den kan være feil. Det finnes andre måter å få et riktig beslutningsgrunnlag for å lage godt og relevant innhold på.

«Mange vet ikke at du kan få innsikt i søkeord og hvordan du kan bruke dem på en smart måte. Data fra Google AdWords er i så måte gull verdt. Det samme gjelder data fra sosiale medier og Google Analytics. Alle disse bør tas i bruk før du begynner å skrive innholdet ditt – da vet du nemlig hvilket innhold du skal skrive.»

Fordelen med godt innhold er også at det er eviggrønt?

«Det er sjelden man har en grunn til å slette innhold, så det er god økonomi å investere i godt innhold over tid. Verdien din øker uten at du behøver å putte på mer penger», avslutter Magnus.

 

Skrevet av:
Sigbjørn Eliassen / Senior tekstforfatter og historieforteller / Plapre
Sigbjørn har nesten 20 års erfaring som penn for de fleste medier innen reklame, men har tapt hjertet sitt til content marketing. Han er i dag en av Norges mest drevne forfattere og fortellere innen denne genren. Utdannelsen har han fra Norges Markedshøyskole og Westerdals Reklameskole.
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen