#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Magnus Strømnes Bøe
Magnus Strømnes Bøe
Fagansvarlig SEO
RED Performance
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe

Google AdWords går fra gult til grønt

Oppdatering ultimo juni 2016: Det ser nå ut til at Google har implementert denne endringen i alle søk. Google tester nå å endre gulfargen på etiketten som indikerer at en annonse er en AdWords-annonse til grønn.
Publisert: 29. juni, 2016

Årsaken til at Google gjør denne endringen har ikke blitt bekreftet, men testingen har foregått en stund i andre europeiske land i følge SearchEngineWatch.com.

google adwords etikett annonse

Endringen gjør det vanskeligere å se hva som er AdWords og hva som er organisk

Graham Charlton, editor in chief ClickZ Global, mener motivet er å redusere skillet mellom betalte annonser og organiske treff.

Kim Yngland

Kim Yngland, spesialist i CRO i RED Performance.

Kim Yngland, spesialist i konverteringsoptimalisering i RED Performance, stiller seg bak dette.

– Fargeendringen skjuler i større grad at annonser er annonser, siden lenken og etiketten har samme farge.

Gulfargen er mer dominerende enn grønnfargen og fargen assosieres mer positivt med «Go» og «Start». Grønnfargen er mer positiv.

Bedre UX med grønt, men ikke optimalt

Mari Pünther

Mari Pünther, grafisk designer i Plapre

Mari Pünther, grafisk designer ved Plapre, mener endringen bedrer tilgjengeligheten.

– Jeg tenker at folk flest har blitt vant til gulfargen, men det er absolutt et poeng at den er vanskelig å skjelne mot hvit bakgrunn.

Hvis man tar hensyn til universell utforming slår ikke gulfargen særlig bra ut. Gulfargen Google bruker er #eec12a, når denne brukes opp mot bakgrunnen som er hvit (#ffffff) bryter den med standarder for tilgjengelighet.

kontrastsjekk google adwords gul

Test av kontrast med WebAIM Color Contrast Checker

Den grønne fargen passerer testen på WCAG AA for normal stor tekst, men ikke for normal tekst. Rent intuitivt vurderer jeg den grønne fargen som lettere å lese enn den gule.

Se full skjermdump under av hvordan grønne etiketter ved Google AdWords-annonser ser ut.

Trykk på bildet for å se full oppløsning.

kredittkort 13. juni 2016

En fin linje mellom optimalisering for annonsører og brukernes interesser

– Dersom Google implementerer denne endringen forventer jeg at dette vil øke andelen klikk på AdWords-annonser sier Christoffer Haugen, leder for betalte medier i RED Performance.

Det er så klart viktig at Google opprettholder transparens og er tydelige på å markere annonser som annonser. Hvis ikke kan dette føre til misnøye hos brukere og skaper rom for konkurrenter.

Christoffer Haugen

Christoffer Haugen, leder for betalte medier i RED Performance

Skrevet av:
Magnus Strømnes Bøe / Fagansvarlig SEO / RED Performance
Magnus har over ti års erfaring fra søkemotormarkedsføring og regnes som en av landets mest kunnskapsrike på området. Han er faglig ansvarlig for søkemotoroptimalisering og sørger for at våre kunder oppnår maksimale resultater fra organisk søk.
Send e-postKontakt Magnus Strømnes Bøe