En cookie er en liten tekstfil som brukes for at nettlesere skal kunne lese og huske informasjon
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Joakim Sand
Joakim Sand
Chief Technology Officer
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Joakim Sand

Hva er en cookie?

Cookies er små tekstfiler som brukes for at nettlesere skal kunne lese og huske informasjon. Vet du hvorfor cookies er viktig for bedriften og deg som markedsfører, men også som privatperson?
Publisert: 1. juni, 2014

Kort fortalt har vi har to forskjellige typer cookies og vi skiller mellom 1.- og 3. partscookies. Disse er avgjørende for at nettbrukere enkelt skal kunne navigere seg på eksempelvis nyhetssider, i nettbutikker og i nettbank, og for at markedsførere skal kunne måle resultatene av sine investeringer i nettannonsering.

Cookies som settes av 1. part er en nettsides egne cookies. Eksempelvis trenger en nettside 1. partscookies for at nettsiden skal fungere optimalt på flere områder, oftest så nettsiden skal lastes raskere ved andre besøk. Et konkret eksempel kan være om man trykker på «Legg i handlekurv» på en vare, vil ikke dette være mulig for nettsiden å huske med mindre en cookie settes lokalt på maskinen.

Cookies som settes av 3. part er en annen aktør som ikke har eierskap til nettsidens cookies. Slike cookies brukes oftest i markedsføringssammenhenger, for eksempel brukerundersøkelser eller bannerannonser. Hvis et medie skal tillate at annonsørene skal kunne spore visninger og klikk må de ha mulighet til å sette en 3. partscookie.

Artikkelen er tidligere publisert på RED Media Consultings blogg.

Skrevet av:
Joakim Sand / Chief Technology Officer / RED Media Consulting
Joakim Sand er Chief Technology Officer i RED Media Consulting. Han har operasjonelt ansvar for den digitale leveransen til RED, samt satsningen på RTB og Programmatic. Han kommer tidligere fra Tradedoubler og har bred erfaring på tvers av de digitale kanalene. Hans kunnskap og erfaring med data, tracking og displayannonsering som prestasjonskanal strekker seg over 7 år og han kan regnes som en autoritet i bransjen.
Send e-postKontakt Joakim Sand