Plapre Innholdsplattform
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigbjørn Eliassen
Sigbjørn Eliassen
Senior tekstforfatter og historieforteller
Plapre
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen

Hva er en innholdsplattform?

Det finnes mange plattformer, og de du umiddelbart tenker på finnes i Nordsjøen. Og der Ekofisk og Gullfaks skaper verdier for AS Norge, kan en god innholdsplattform være med på å skape bedre resultater for din bedrift.
Publisert: 17. oktober, 2014

Definisjonen på en plattform er et fundament man kan bygge konstruksjoner på. Slik er det også med nettsteder, sier teknisk leder Damir Dunderovic i Plapre.

En plattform i seg selv genererer ingen verdi før du fyller den med innhold.

Derfor produserer Plapre det som kalles en innholdsplattform, fordi den minner mer om en dynamisk nettavis enn en statisk nettside. Sistnevnte kan sammenlignes med et arkiv, der informasjon lagres. En innholdsplattform kan ses på som en elv hvor informasjon flyter, er oppdatert, og gir verdi og relevans for leseren.

En god innholdsplattform er enkel i bruk

Når man skal lage et nettsted tenker de fleste mest på designet, men flere burde tenke på hva godt innhold kan gjøre for dem. Med godt innhold menes en god historie som gir leserne verdi, som gjør at de lærer noe nytt, og som ikke minst viser hvordan produktene og tjenestene dine løser reelle og kjente utfordringer og problemer.

– Vår filosofi er at det er nettopp innholdet som flytter varer og holdninger. Derfor er en innholdsplattform utviklet med tanke på at innholdet skal være i fokus, sier Damir.

Du har flere typer innhold, som video og infographics, og du kan legge til moduler som for eksempel bildegallerier, kart, spørreskjemaer – det er nesten bare fantasien som begrenser hva du kan gjøre. Men, gir det ikke verdi for brukeren virker det bare forstyrrende.

– Når vi bygger en plattform er alltid det første vi tenker “Hva kan vi fjerne?” Jo færre ting som forstyrrer, desto større fokus får leserne på det som er viktig – nemlig innholdet. Less is more er i så måte et fantastisk mantra.

At selve plattformen inneholder få elementer gjør den også raskere. Hastighet er viktig for opplevelsen, og hvert millisekund teller når en bruker først viser interesse og besøker nettstedet ditt.

En innholdsplattform for alle enheter

Det er ikke mange år siden det var utenkelig å lese noe annet enn bøker eller aviser på trikken, og det var bare særinger som satt med nesa dypt ned i mobilen. Nå har mobilen overtatt, og det er særingene som leser papiravisene. Faktisk kommer nå majoriteten av trafikken på flere nettsteder fra mobil og nettbrett. Dette er derfor en stor og viktig gruppe brukere du ikke kan neglisjere.

– Den ene årsaken til at Plapres innholdsplattform fungerer for kundene er hastighet. Den andre er mobiltilpasning. Alt vi lager i Plapre passer på alle enheter.

Mange tror at mobiltilpasset eller mobilvennlig kun er responsiv design. Med responsiv design menes at design og layout enkelt og greit skalerer seg til enheten du leser på uten noe mer mikkmakk. Mobilvennlig er hakket mer avansert, og innebærer på den tekniske siden at enkelte moduler og funksjonalitet er lagt til eller tatt vekk for å levere en god opplevelse. I tillegg er det en innholdsmessig side, som sørger for at innholdet er skrevet på en måte som treffer leseren i rett situasjon – man er i et annet modus når man sitter på trikken og leser mobil, enn foran PC-en i lunsjen. Det er for øvrig enkelt å måle hvilken enhet leserne bruker når de konsumerer innholdet ditt.

– Et godt eksempel på en velfungerende innholdsplattform på alle enheter er Blink Hus’ emagasin. I tillegg er innholdet strukturert slik at mer enn 30 leverandører får markedsført sin egen merkevare gjennom sitt eget innhold.

Ekstern innholdsplattform gir deg fokus og fleksibilitet

Både Blink Hus og de fleste andre av Plapres kunder velger en innholdsplattform utviklet av Plapre selv, fremfor sin egen. Damir mener dette gir deg flere fordeler:

– Først og fremst fordi innholdet vises i et format brukere er kjente og komfortable med. Deretter fleksibilitet – det er kort vei fra beslutning til virkelighet som ikke må innom mange forsinkende ledd. I tillegg vil alt det praktiske rundt publisering, måling og optimering også bli enklere når hjemmeside og innholdsplattform er adskilt.

– En god plattform oppfører seg slik at brukeren aldri tenker over at dette er et nettsted. Brukeren skal fokusere fullt og helt på innholdet, og finne konverteringspunktene forståelige, intuitive og lett tilgjengelige. Hvis du ikke kan si dette om ditt nettsted, er det på tide å ta en prat med oss i Plapre, avslutter Damir.

Skrevet av:
Sigbjørn Eliassen / Senior tekstforfatter og historieforteller / Plapre
Sigbjørn har nesten 20 års erfaring som penn for de fleste medier innen reklame, men har tapt hjertet sitt til content marketing. Han er i dag en av Norges mest drevne forfattere og fortellere innen denne genren. Utdannelsen har han fra Norges Markedshøyskole og Westerdals Reklameskole.
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen