GRP og TRP
#   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Linn Hoppestad Art-iam
Linn Hoppestad Art-iam
Leder innsikt & analyse
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Linn Hoppestad Art-iam

Hva er GRP og TRP?

Har du noen gang lurt på hva GRP eller TRP er? Eller hva som er forskjellen mellom de to?
Publisert: 9. april, 2014

Gross rating points (GRP) og Target Rating Points (TRP) er betegnelser på valutaer som brukes i mediemarkedet, som oftest i kringkastede medier. Men hva er det egentlig?

GRP og TRP kort forklart

I Norge har 4 141 000 personer over 12 år tilgang til et TV-apparat i husstanden – disse personene kaller vi det nasjonale TV-universet. 1 % av dette universet, 41 410 personer, utgjør i dag 1 GRP. Dersom du på en TV-kampanje har kjøpt 100 GRP, vil det da tilsvare 4 141 000 eksponeringer i målgruppen personer over 12 år (P12+).

Forskjellen mellom GRP og TRP finner du i forkortelsenes første ord, henholdsvis GROSS og TARGET. Mens GRP angir 1 % av det totale universet (P12+), angir TRP 1 % av et mer spesifikt målgruppeunivers, som for eksempel kvinner mellom 25 og 50 år.

Vær oppmerksom på at 1 GRP eller 1 TRP ikke MÅ utgjøre unike personer, du kan i teorien eksponere samme person 41 410 ganger for ditt budskap og fortsatt ha fått levert 1 GRP.

Begrepene kan også uttrykke effekten av et mediekjøp. Dersom du ønsker å sammenligne hvor mange GRP eller TRP du får i en medieplan, kan du ved å gange dekningsprosent med frekvens få oppgitt antall GRP eller TRP i hver enkelt mediekanal.

Eksempel 1: du har en magasinplan som gir deg 54 % dekning og 2,6 i frekvens i målgruppen K25-45, det gir følgende regnestykke og medietrykk:

54 x 2,6 = 140,4 TRP

Eksempel 2: du har en TV-kampanje som gir deg 76 % dekning og 4,2 i frekvens i P12+, det gir følgende regnestykke og medietrykk:

76 x 4,2 = 319,2 GRP

Vil du vite mer om mediekjøp og medieeffekt? Ta kontakt med din medierådgiver.

Skrevet av:
Linn Hoppestad Art-iam / Leder innsikt & analyse / RED Media Consulting
Linn har nesten 10 års erfaring fra ulike roller i flere mediebyråer. I RED Media Consulting er hun vår leder for innsikt & analyse, med en forkjærlighet for forbrukerorientert marketing skaper hun en plass for målgruppen i marketingdiskusjonen.
Send e-postKontakt Linn Hoppestad Art-iam