#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Sigbjørn Eliassen
Sigbjørn Eliassen
Senior tekstforfatter og historieforteller
Plapre
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen

Hvordan defineres kvalitetsinnhold i content marketing?

Det mest nærliggende er å svare at det er subjektivt: Det som er kvalitet for deg, er ikke nødvendigvis kvalitet for en annen - og motsatt. 50 Shades of Grey-filmen, U2 etter 1987 og Paulo Coelhos bøker er gode eksempler på dette.
Publisert: 15. mai, 2015

Når det gjelder content marketing er ikke kvalitet subjektivt. Det er fordi kvalitetsinnhold blir funnet og lest, og som om ikke det var nok – hvor høy kvaliteten er kan dessuten måles.

Når det gjelder Content Marketing må vi etablere en felles forståelse for hva kvalitetsinnhold faktisk er. Det utgjøres primært av balansen mellom to grunnleggende elementer:

  • Verdi til mottaker (leseren)
  • Verdi til avsender (bedriften)

Kvalitetsinnhold gir penger i kassa

Et godt eksempel på innhold som ikke har kvalitet finnes dessverre på utallige norske bedrifters hjemmesider som har gått i fella med begge beina først: For selvsagt er det slik at du skal ikke skrive innhold for deg selv – du skal skrive verdifullt innhold for leserne. Det gir dem ikke verdi å lese selvskryt, ingen ord eller ord om ingenting, som i tillegg kanskje har en mengde skriveleif. Da forsvinner de og bruker heller pengene sine hos en konkurrent. Og da er innholdet ditt verdiløst.

Leserne må ønske å lese, og deretter like å lese teksten. Det nytter ikke å bare oppfylle ønsket – likingen er enda viktigere: Gjennom kvalitetsinnhold har du mulighet til å påvirke leserne slik at holdning og atferd endres. Det gjør videre at bedriften din når forretningsmålene uansett om det er å tiltrekke seg oppmerksomhet, få leserne til å melde seg på nyhetsbrev, selge en vare, pleie kundeforholdet – eller en annen konvertering.

Målene dine når du gjennom at leserne når målene sine som er å bli underholdt, lære noe nytt, få innsikt, foreta en handling og få en forbedring av dagens situasjon – eller som vi sa i gamle dager: Få dekket et behov. Er kunden fornøyd med prosessen har du fått en ambassadør for produktet eller tjenesten din.

Det er en vakker symbiose. Når det fungerer. For som regel stopper det opp tidligere fordi innholdet ditt ikke har høy nok kvalitet.

Kvalitetsinnhold kan måles

Du visste det sikkert, men all digital kommunikasjon kan måles og din evne til å tolke dataene er avgjørende for å lykkes i neste omgang. Har du et system for å effektivt “gjøre, måle, gjøre bedre” vil du uansett lykkes til slutt.

Prakteksempelet er selvsagt å få mange lesere som bruker lang tid på innholdet, og samtidig få høy konvertering. Men suksess er også å ha kommersielt innhold med lav konvertering – bare du har mange nok lesere. Eller å ha et spesialisert innhold med få lesere, men med høy konvertering.

Kvalitetsinnhold skaper synlighet

Det gjør at du øker kjennskap til produktet eller tjenesten din. Hvis du selv mener du har kvalitetsinnhold på nettsiden din, men har få lesere og lav konvertering – da har du ikke kvalitetsinnhold. Enkelt og greit.

Har du googlet firmaet ditt i det siste? Hvis ikke – gjør det. Men ikke skriv firmanavnet ditt, skriv en søkefrase slik leserne ville ha gjort. Gå inkognito/privat i nettleseren din først, da får du det samme objektive svaret (de potensielle) kundene dine får. Det er tross alt de som søker på nettet etter løsningen på sine utfordringer, dvs. produktet eller tjenesten du tilbyr, og ikke du som bestemmer om innholdet ditt har kvalitet. For husk hva du lærte i innledningen: Når du gir verdi til leseren, gir det deg verdi i form av konverteringer.

Hvordan identifiserer du kvalitetsinnhold?

Det gjør du på denne måten:

  • Gir teksten din reell verdi til leserne, ref. det med underholdning, læring, innsikt og forbedring – eller handler den egentlig bare om hva du som bedrift har lyst til å selge?
  • Er teksten relevant, det vil si at den faktisk genererer trafikk fra søkemotorer, Facebook eller andre kanaler?
  • Engasjerer budskapet, altså om du oppnår de konverteringene du har satt som mål med teksten?
  • Repeterer du deg selv med teksten, eller tilfører den faktisk noe nytt i tillegg til det øvrige innholdet ditt?
  • Har teksten lang levetid, eller er den utdatert? Hvis innholdet ditt kan brukes lenge har du ikke bare skapt innhold – du har skapt kostnadseffektivt og verdiskapende kvalitetsinnhold som genererer gratis trafikk og konverteringer i årevis fremover.

Hvem kjøper du selv varer fra? Jo, det er de du finner når du søker på nettet. Som gir deg verdi og løser et problem. De med kvalitetsinnhold – og kvalitetsprodukter. Akkurat slik tenker kundene dine også.

Tenk litt over den.

Skrevet av:
Sigbjørn Eliassen / Senior tekstforfatter og historieforteller / Plapre
Sigbjørn har nesten 20 års erfaring som penn for de fleste medier innen reklame, men har tapt hjertet sitt til content marketing. Han er i dag en av Norges mest drevne forfattere og fortellere innen denne genren. Utdannelsen har han fra Norges Markedshøyskole og Westerdals Reklameskole.
Send e-postKontakt Sigbjørn Eliassen