Orange is the new black, Advertorials RED Media Consulting
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Adrien Bjørnskau
Adrien Bjørnskau
Head of Programmatic
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Adrien Bjørnskau

Hvordan fungerer advertorials?

I dag raser debatten om sponset innhold, advertorials eller såkalt native advertising. Magasinbransjen har holdt på med dette lenge, men nå begynner altså nettavisene endelig å våkne. Les mer om hva en advertorial er og hvordan den fungerer.
Publisert: 17. oktober, 2014

Da Netflix i sommer skulle lansere sesong to av den prisberømte TV-serien Orange is the new black benyttet de seg blant annet av en advertorial i avisen The New York Times. Dette er i min mening en av de mest vellykkede promoterte artiklene som har blitt laget. En blanding av multimedia-innhold, infographics, og ikke minst en artikkel skrevet i den samme kvaliteten og stilen NY Times pleier, gjør at den treffer veldig godt. Nyheten om tv-serien blander seg sømløst inn i temaet om kvinner i fengsel og skapte mye oppmerksomhet. Over 300 000 unike brukere leste artikkelen allerede den første dagen.

Netflix' online advertorial i forbindelse med premieren på sesong 2 av serien "Orange is the new black".

Netflix’ online advertorial i forbindelse med premieren på sesong 2 av serien «Orange is the new black».

I en verden der content er viktigere enn noen sinne, og der alle ser ut til å fokusere på det, sitter vi ofte og diskuterer hvordan vi skal få ut riktig budskap til riktig målgruppe. «Content is king», men distribusjonen av innholdet er vel så viktig. Hvem bryr seg om hvor bra innholdet er hvis ingen leser det?

En advertorial skrives og utformes av mediet selv

En advertorial, eller et sponset innlegg, er når mediet får betalt for å skrive en sak, i stedet for at journalisten selv har funnet en sak han ønsker å skrive om. Mediet selv utformer selve artikkelen og legger denne ut på samme måte som alt annet innhold i nettavisen eller på bloggen. I motsetning til bannere og emagasin-plugger (digitale bilag), vil det sponsede innlegget bevege seg nedover på fronten av nettavisen slik en artikkel vil gjøre. Artikkelen må være tydelig merket med «sponset innhold», men beholder domenet og designet til mediet. Det er svært viktig at mediene ikke mister sin integritet, og at innholdet passer med resten av artiklene. Verdien i en god native ad er når leseren ikke føler han leser noe som er helt annerledes enn det han pleier på nettstedet. Derfor er dette som regel skrevet av journalistene i avisen, etter retningslinjer fra kunden. Og til glede for alle oss digitale nerder der ute kan den inneholde linker rett inn i for eksempel en nettbutikk, og all sporing som du kunne ønske deg. Distribusjonen av innholdet skjer på samme måte som alle andre artikler eller blogginnlegg på nettstedet. Merkingen må være tydelig, og det er i alles interesse at folk oppfatter at det er sponset innhold. Det er ingen som liker å bli lurt. Har man godt innhold, står det uansett på egne bein, og det er distribusjonen man får hjelp til fra mediene. Artikkelen vil også leve et langt og godt liv blant søkeresultatene i Google.

Norske medier kommer etter

Brand Studio er en egen avdeling hos NY Times som lager innhold i oppdrag fra bedrifter, og står bak den suksessfulle artikkelen om Orange is the new black. I Norge er ikke alle medier like åpne for å blande inn sponsede artikler inn på fronten av nettavisen, men dette er i ferd med å endre seg mye. Noen har i dag omfavnet sponsede linker noe vel mye, mens andre er livredde for at noe som helst skal oppfattes som betalt. Nettavisen legger allerede ut mange advertorials ut hver dag, og Dagbladet har nylig tatt steget og opprettet en egen avdeling som skal jobbe med native advertising.

Online advertorial for Jernia på nettavisen.

En advertorial for Jernia, publisert på nettavisen. Trykk på bildet for å lese hele artikkelen.

På en litt merkelig måte ser dette foreløpig ut til å være mer akseptert i videoinnhold, med såkalte AFPer (Annonsefinansierte programmer). Kanskje er det fordi WebTV er et nyere og mindre tradisjonelt medie, og at det generelt sett er mangel på godt videoinnhold. PR-bransjen har påvirket oss med «skjult reklame» siden tidenes morgen – er det ikke på tide at vi da lar annonsørene legge ut godt innhold som i tillegg er merket som reklame? Gode advertorials er artikler leseren er interessert i, som er relevant for dem og som flyter i resten av landskapet til nettavisen. Samtidig har de lært noe, og fått den informasjonen du ønsker å fortelle dem. Det handler ikke om å late som at det er en vanlig artikkel, men om at innholdet er så bra at folk til syvende og sist ikke bryr seg om hvem som har skrevet det.

Skrevet av:
Adrien Bjørnskau / Head of Programmatic / RED Media Consulting
Adrien jobber som Digital Rådgiver i RED Media Consulting. Han er utdannet sivilmarkedsfører fra BI og ESCP i Paris, og har tidligere erfaring fra performance-byrå samt IT-bransjen. En selverklært digital-nerd som er opptatt av målbarhet og har et hjerte for alt som beveger seg innen digital markedsføring.
Send e-postKontakt Adrien Bjørnskau