#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Marit Ervik
Marit Ervik
Digital Rådgiver
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Marit Ervik

Instagram-annonsering: inspirasjon eller irritasjon?

Facebook åpnet nylig for annonsering på Instagram, til glede for mange. Skal annonsene derimot lykkes på plattformen må du kjenne ditt publikum, hvis ikke kan du risikere at annonsene virker mot sin hensikt.
Publisert: 20. november, 2015

30. september åpnet Facebook, som eier Instagram, for muligheten til å annonsere på bildedelingstjenesten, en mulighet flere har ventet på. Plattformen passer dog ikke for alle: Skal du lykkes på Instagram er det viktig at du kjenner målgruppen godt og tilpasser innholdet deretter!

Allerede har de merket stor interesse for tjenesten, og er veldig fornøyd med den første annonseringsperioden .De første dagene kom det derimot, ikke uventet, reaksjoner fra brukerne. For mange var det uvant å få feeden fylt med mer eller mindre kommersielt innhold, noe flere reagerte negativt på.

At noen av brukerne reagerer er ikke overraskende – vi så mye av den samme responsen da Facebook selv begynte med annonsering for alvor. Når stormen legger seg blir som regel brukerne vant til reklamens tilstedeværelse, og reagerer følgelig ikke i like stor grad negativt lenger. Det er imidlertid fortsatt viktig at man lærer å benytte seg av kanalens fordeler og muligheter om man skal oppnå suksess på denne arenaen.

En kanal for inspirasjon

I motsetning til Facebook så er Instagram en mer eller mindre ren inspirasjonskanal, og målgruppen forventer at du skal inspirere med fine bilder og gode budskap. På Facebook kan man bli eksponert for innhold fra både nære venner og familie, i tillegg til folk man kanskje ikke har så mye å gjøre med til vanlig. På Instagram velger man mer spesifikt hvem man ønsker å følge. Jo mer du som annonsør passer inn i feeden med de profilene brukerne allerede følger, jo bedre resultater og respons vil du få.

Frekvens er også et viktig nøkkelord i denne sammenhengen. Brukere som følger få profiler på Instagram vil ofte oppleve en mye høyere frekvens av annonser sammenlignet med de som følger langt flere personer. I forkant av en kampanje er det derfor viktig å gjøre seg noen tanker rundt dette.

Visit Sweden var blant de første annonsørene på Instagram via Red Media Consulting. Der har både responsen og effekten vært veldig god, nettopp fordi de har brukt kanalen på riktig måte.

– VisitSweden er opptatt av å vise hva Sverige har å tilby. Instagram er en perfekt arena for å fremme reiselyst og inspirasjon gjennom flotte bilder og relevant innhold, sier kampanjeansvarlig Sanna Johnsen om sin erfaring med Instagram-annonsering.

– Vi var en av de aller første annonsørene på Instagram, og er veldig fornøyd med hva vi har fått til med relativt lave investeringer. Det viktigste nå er å bygge læring, og ikke minst tilpasse oss plattformen slik at målgruppen ser på oss som et positivt innslag i deres feed, legger hun til.

sak-82_2

Hvordan måle suksess på Instagram

Både Instagram og Facebook har veldig gode muligheter for segmentering og målretting av kampanjer. Her er det viktig at man gjør de rette valgene slik at man ikke ender opp med å vise annonser til brukere som ikke er i målgruppen. Undertegnede har selv opplevd å bli eksponert for annonser som verken er relevante eller som ikke har noe på Instagram å gjøre. Faren med dette er at man forringer brukernes oppfattelse av merkevaren.

Annonsering på Instagram betyr at noe som ser ut som en helt vanlig post, blir synlig for mange flere. I tillegg er posten merket med sponset/sponsored, som på Facebook, slik at brukerne ser at det er en annonse. Man kan annonsere både med bilder og video, men hvordan måler man egentlig suksess når man annonserer på Instagram?

Det kan være flere parametere: Likes på bildet og nye følgere er noen. Nye følgere betyr at du kan bidra med flere historier til disse følgerne også uten å annonsere. Det er selvsagt også positivt at det kommer kommentarer, tagger av venner og involvering på posten. Graver man dypere ned i tallene, ser man ofte at Instagram-annonsering gir høy bouncerate, men veldig lav CPM (kost per tusen visninger) og CPC (kost per klikk). Da er det viktig å huske at engasjement og nye følgere ofte er bedre måleparametre enn direkte effekt på siden. Instagram er primært en inspirasjonskanal, ikke en konverteringskanal.

Annonse eller ei: Innholdet er definitivt fortsatt viktigst på Instagram. Dette er som sagt ikke kanalen for rene salgsbudskap og produktbilder, noe som lett kan skape irritasjon blant brukerne. Her må det være en kvalitet over bildet, noe som skaper lyst og følelser, og som er inspirerende for brukeren.

Nye virkemidler på kundereisen

Det er via Facebooks annonseverktøy man kan annonsere på Instagram. Det betyr at man kan kjøpe forskjellige former budsjetter; dynamisk eller fast, tidsbegrenset eller ikke. Red Media har god erfaring med begge varianter, og metodikken man velger avhenger av mål og innhold i annonsene.

Annonsering på Instagram skal til syvende og sist bygge og markedsføre merkevare og produkt. Vi må lære oss nye virkemidler, slik at vi kan forstå kundereisen på sosiale medier. En innfallsvinkel kan være å bruke Instagram til å skape inspirasjon, mens man treffer den samme brukeren på Facebook senere med andre og mer salgsutløsende budskap for å hente konverteringer.

Hvorfor trenger vi byråene når alle kan annonsere på Instagram?

Kundene sitter ikke med de samme verktøyene som byråene, og i tillegg har byråene direkte kontakt med ansatte i Facebook som har nyttig kunnskap og erfaring. Rådgivning i dag er dessuten mye mer komplisert enn før. Tidligere var det noen få kanaler, nå er det mange, og både teknologien, målgruppene og brukermønstrene deres endrer seg hele tida. Da må man sørge for å ha ekspertkompetansen der og da, samt tilgang til verktøyene som gjør at man kan håndtere annonseringen på best mulig måte og dermed oppnå suksess.

Vi tror Instagram blir en helt naturlig del av mediemiksen framover. De kundene som ønsker å skape engasjement med fine bilder av høy kvalitet, har alle muligheter til å lykkes. Det er ikke noen ekstrem konverteringskanal, da bør man velge en annen arena. Men som en del av en merkevarestrategi har vi tro på Instagram som annonseplattform som en del av miksen.

Litt spennende statistikk i disse førjulstider

  • 42 % av den norske befolkningen kommer til å bruke Instagram for å finne inspirasjon til julegaver, ifølge Facebook.
  • 21 % av alle onlinesalg i Norge julen 2014 ble gjort fra mobil (39 % økning).
  • Det er 6 x større sannsynlighet for å bruke Instagram til gaveinspirasjon enn Google Søk.

Illustrerende foto i topp: tulpahn / Shutterstock.com

Skrevet av:
Marit Ervik / Digital Rådgiver / RED Media Consulting
Marit er utdannet internasjonal markedsfører fra BI og ESADE i Barcelona. Marit har tidligere erfaring blant annet fra performance-byrå, DigitasLBi i Trondheim, og som markedsansvarlig innen HMS. Hun motiveres av resultater og gode kunderelasjoner, og liker å ha mange baller i luften.
Send e-postKontakt Marit Ervik