TV-markedet februar 2015, RED Media Consulting
#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Fredrik Mowinckel
Fredrik Mowinckel
TV- og radiofaglig ansvarlig
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Fredrik Mowinckel

NRK løfter kjerringa inn i 2015

NRK har i 2015 med gode produksjoner og store sportsbegivenheter tatt betydelige andeler fra de kommersielle kanalene. Vi tror imidlertid de kommersielle vil vinne på sikt.
Publisert: 4. mars, 2015

De kommersielle kanalene får kjørt seg skikkelig i årets to første måneder og taper andeler til statskanalen. NRK har satset tungt på Tungtvann, Anno, Ski-VM og vinteridrett som har gått rett hjem med seertall på mellom 1-2 millioner.

Mest sett på NRK januar-februar 2015

  Program Seertall Markedsandel
1 Kampen om Tungtvannet 1 357 000 63 %
2 Nytt på nytt 1 211 000 64 %
3 Mesternes Mester 1 105 000 56 %
4 VM ski: Hopp, lag, stor bakke 1 093 000 70 %
5 Idrettsgalla 1 014 000 52 %
6 Lørdagsrevyen 970 000 63 %
7 VM alpint: Utfor, menn 956 000 50 %
8 Hvem tror du at du er? 947 000 48 %
9 VM alpint: Superkombinasjon slalåm, menn 933 000 61 %
10 Skavlan 920 000 52 %

 

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet. Seertall for hovedvisning, ikke repriser.
Målgruppe: Personer 12+

Ikke lenger overkapasitet

2014 var preget av overkapasitet på de kommersielle kanalene. Nå ser vi at kombinasjonen av et sterkt NRK og lav prioritet hos de kommersielle kanalene angående programmer i januar og februar har bidratt til utsolgte TV-kanaler. TV2 er den eneste som har satt på nye programmer i perioden. TVNorge- og TV3-systemene har regelrett vært trist å se på i denne perioden da de begge har vært preget av repriser og utenlandske versjoner av diverse programmer.

Som man ser i grafen under tok NRK «Northug-rykket» i oktober 2014 og har aldri sett seg tilbake.

TV-markedsandeler feb 2015

Etter vinter-OL i Sotsji har TV2-gruppen, NRK og TVNorge-Gruppen(SBS Discovery) fulgt hverandre i store perioder i mange målgrupper helt frem til oktober. SBS Discovery har alltid vært flink til ikke sette på flere programmer enn de trenger til enhver tid. TV 2 har derimot siden 2012 investert store summer for å kjøpe seg markedsandeler, selv om de ikke får solgt ut alle sine seere til annonsørene.

De kommersielle kommer tilbake

NRK har nok brent mye av kruttet for 2015 nå og vi vil se en eksplosjon av nye programmer fra de kommersielle kanalene.

TVNorge begynte søndag med premierer på viktige konsepter som 71 grader nord, Helt perfekt, Neste Sommer. Fremover kommer de med nye programmer som Jegertvillingene, Biggest loser, Aamodt og Kjus på bortebane, Boligkrise, og Mellom bakkar og berg.

Premieresøndagen på TV Norge, 1.3.2015

Program Seertall Markedsandel
Neste Sommer 503 000 27 %
71 grader nord kjendis 466 000 24 %
Helt perfekt 430 000 25 %

 

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet. Seertall for hovedvisning, ikke repriser.
Målgruppe: Personer 12+

 

TV3s viktigste flate, Paradise Hotel, begynner snart. I tillegg kommer Pascals konditori, som er helt nytt, og Norges styggeste rom begynner.  TV2 kommer med Tørnkvist, The Voice, Husker du, Frikjent, Det er lov å være blid og Alt er lov.  TV2 lanserte videre sin humorkanal mandag 2. mars. Vi håper for TV2s del at det ikke kun går programmer fra 90-tallene hele døgnet. Tallene er små foreløpig, men kanalen vil aldri bli en stor kanal da den ligger langt nede på fjernkontrollen og programtilbudet er dårlig. Men det koster å sende 24 timer i døgnet. Største trekkplasteret er ferske episoder med The Tonight Show Starring Jimmy Fallon som virkelig er et løft i positiv retning.

NRK er ikke ferdig og kommer snart med VM i Skiskyting, som vi er sikre på vil hente store volumer med seere.

Summen av dette vil gi en sterk vår for lineær TV og de kommersielle kanalene vil vinne markedsandeler fra NRK når man summerer opp første halvår.

Skrevet av:
Fredrik Mowinckel / TV- og radiofaglig ansvarlig / RED Media Consulting
Fredrik er TV- og radiofagligansvarlig i RED Media Consulting og har dermed ansvaret for vår kundeleveranse på TV, radio og kino. Han har over syv års erfaring med innkjøp, optimalisering og effekt innen broadcast-medier og har jobbet for kunder i et bredt spekter av bransjer.
Send e-postKontakt Fredrik Mowinckel