#   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Martina Strandkvist
Martina Strandkvist
Social Media Coordinator
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Martina Strandkvist

Skap oppmerksomhet på Facebook!

Visste du at en mottaker bruker i gjennomsnitt 1,7 sekunder på en post på Facebook på mobil, og 2,5 sekunder på desktop? Dette er utrolig kort tid for å fange mottakerens oppmerksomhet. Her er våre innhold- og designanbefalinger som skaper større engasjement og gjør deg synlig i nyhetsstrømmen.
Publisert: 27. juni, 2017

Glem widescreen

Videoer som er filmet i horisontalt format gir ikke lenger like stor effekt på Facebook. Innhold som publiseres i vertikale format skaper større oppmerksomhet i nyhetsstrømmen da det tar opp større deler av skjermen. 72% av Facebook-brukere er pålogget via mobil, og at vi mennesker holder smartelefonene våre vertikalt er ikke noen hemmelighet, dermed bør innholdet som publiseres der også tilsvare disse formatene ellers vil brukerne scrolle forbi deg i nyhetsstrømmen.

Vertikalt format er inn

Facebook premierer nye og mobiltilpassede formater, noe som kan gi deg som annonsør større spredning. 4:5 og 2:3 er noen av de formatene som blir brukt mest, men nå kan du også publisere innhold i 9:16-format, noe som er det motsatte til det horisontale formatet – og dekker hele skjermen! Snapchat, som kun dreier seg om vertikale formater, hevder at annonsering i vertikalt format gir 9 ganger så høy konvertering i forhold til horisontalt format.

Video engasjerer

Det er ingen nyhet at et bilde sier mer enn tusen ord. Derimot er videoer, i følge Facebook, fem ganger mer lønnsomt enn statisk innhold. Mottakeren bruker lenger tid på en video enn de gjør på bilder eller tekst.

Det er viktig å huske på at brukerens atferd avhenger av kanal. Facebook er et univers som brukerene besøker for å blant annet bli underholdt eller hente inspirasjon. Innholdet må engasjere allerede fra start, og budskapet ditt bør presenteres med en gang. Dersom du ikke har mulighet til dette, må du gi noe til mottakeren som fører til at vedkommende ønsker å se videre på videoen. Er innholdet ikke interessant nok, vil mottakeren scrolle videre nedover i nyhetsfeeden.

Kreativitet og følelser

Det er mange andre grep som kan skape oppmerksomhet på Facebook. Et godt eksempel er en videopost fra AV-OG-TIL. Dette er en videreføring av originalfilmen, hvor de ved hjelp av VR-teknologi, gjorde det mulig å oppleve hvordan det er å være barn når de voksne drikker for mye. Etter kun fire dager har denne videoen allerede over 1 million visninger. Videoen starter med en dame som gråter, noe som er meget følelsesladet og skiller seg sterkt ut på Facebook. Dette skaper en stoppeffekt i nyhetsstrømmen. Selv om denne videoen ikke er produsert i de anbefalte formatene som er nevnt tidligere, så skiller den seg ut av andre grunner.

 

Ønsker du å komme i gang med å fortelle gode historier og finne suksess på Facebook med mobiltilpasset innhold?

Ta gjerne kontakt så hjelper vi deg! 

Skrevet av:
Martina Strandkvist / Social Media Coordinator / RED Media Consulting
Send e-postKontakt Martina Strandkvist