#   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Henning Handå
Henning Handå
Byråleder
Heia de som vinner
Send e-postKontakt Henning Handå

Tenk annerledes, vinn krigen!

Vi eksponeres daglig for tusenvis av kommersielle budskap. Omfanget av mediekanaler og plattformer gjør det stadig vanskeligere for merkevarer å få gjennomslag. Den nye mediehverdagen krever en ny tilnærming. Vi tagget ned Operahuset med smørgule WAR bokstaver, og resultatene var mild sagt imponerende.
Publisert: 4. mai, 2017

Et tøft operahus

Operahuset ville vise omverdenen at de er mer enn en turistmagnet. Vise at de er et teater, et operahus som tør å tenke annerledes. Inne i huset skulle det settes opp et stykke som handler om krig. Et tema som vekker følelser, og for mange er ubehagelig.

Men hvordan kan man, med begrensede budsjetter, gi publikum den lille følelsen av ubehag som er reflektert i stykke, samtidig som man øker oppmerksomheten?

Løsningen kom fra Operahusets egne rekker. I løpet av en natt tagget vi store, stygge, gule bokstaver på Norges kanskje mest kjente bygg, og Oslo våknet med et sjokk.

 

Ubehagelig å være annerledes

Prosjektgruppa kjente selv på ubehaget. For å gjennomføre ett slik prosjekt måtte vi sikre kvalitet i alle ledd. Prosjektplanene ble vurdert og endret helt frem til gjennomføring. Hva gjør vi hvis det regner? Hva gjør vi hvis noen ringer politiet? Hva gjør vi hvis ingen bryr seg?

Det er skummelt å gå utenfor boksen, det knyter seg litt i magen, men vi var sikre på at ideen hadde en god intensjon og kunne skape engasjement.

Stor nasjonal dekning

Kl. 06.15 fredag 2.september stod vi samlet på Operataket. De sjokkgule bokstavene lyste mot oss, og Osloborgere på vei til jobb. Vi var vitne til at samtlige som gikk forbi tok frem telefonen (som i 2016 kan regnes som en suksess)!

I løpet av de første timene hadde VG, Dagbladet, TV2, Aftenposten, Nettavisen med flere bildet av Operahuset på forsiden. Vi skal ikke skryte på oss at alle prosjektene vi prosjektleder er enkle å regne hjem, men dette prosjektet fikk tilbake sine investerte kroner x 10 i løpet av sin første levetime.

I tillegg kom spredningen i sosiale medier. Aktiviteten satt i gang en følelse, den skapte engasjement og diskusjon. Faktorer som må være på plass for å få til den spredningen man så i dagene etter aktiviteten.

En stjerne av STELLA

Vi er svært stolte over å ha vunnet pris i STELLA 2017 for dette caset, og HE!A vil berømme Den Norges Opera for guts, profesjonalisme og kreativitet. Vi ønsker også å takke Ren Reklame og The Stupid Mammals for et strålende samarbeid.

Ved å benytte Operaen sin største styrke, fasaden, kunne vi fortelle de på utsiden hva som skjedde på innsiden.

Vi håper Norge har flere tøffe kunder som vil kjenne litt på ubehaget sammen med oss.

Vi er klare, ta kontakt!

Skrevet av:
Henning Handå / Byråleder / Heia de som vinner
Henning Handå er byråleder og gründer av Heia de som vinner. I over 10 år har Henning jobbet med sponsing og opplevelsesbasert kommunikasjon innen festival-, idrett- og sosiosponsing. Han har en forkjærlighet for å etablere en tydelig og god historie som skal ligge i bunn for sponsorater. Det viktigste er uansett at sponsing skal være god business. Alltid. Og for alle parter.
Send e-postKontakt Henning Handå