Vekst i TV-seingen
#   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Fredrik Mowinckel
Fredrik Mowinckel
TV- og radiofaglig ansvarlig
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Fredrik Mowinckel

Stabil TV-seing i 2014

OL i Sotsji og fotball-VM i Brasil er viktige drivere til at vi ser like mye TV i år som i fjor. NRK sliter og taper andeler til mesterskapskanalen TV 2. Les mer om utviklingen i TV-seing i TV-sjefens faste spalte.
Publisert: 7. august, 2014

Uendret TV-konsum

Store idrettsarrangementer er en viktig driver for TV-seing og bidrar i år til å holde konsumet stabilt på 158 minutter per dag. Selv om seingen på digitale plattformer satt nye rekorder under vinter-OL og fotball-VM, foregår altså mesteparten av seingen på den store skjermen gjennom kringkastet TV. Mesterskapseffekten ser vi tydelig på toppene i februar og juni/juli. På ukesnivå ville toppene vært betydelig høyere da mesterskapene ikke gikk gjennom hele måneden. I månedene utenfor OL og VM ser vi imidlertid tendenser til et noe nedadgående TV-konsum.

Mesterskapene holder TV-seingen stabil mot fjoråret.

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet

Flere ser på TV

Vi ser fortsatt mye TV og 90 % av den brede målgruppen personer 20-60 år ser på TV i løpet av en uke. Det er en økning på 2 prosentpoeng i forhold til tilsvarende periode i fjor. Her er det interessant å merke seg at OL i februar ikke ser ut til å hente nye seere, men at de som ser, ser mer. Grunnen til at juli-tallene er vesentlig høyere i 2014 enn i 2013, er to-delt; 1) TV-målingene inkluderer nå seing utenfor hjemmet. Tidligere ble TV-seing på for  eksempel hytter og puber ikke registrert. 2) Fotball-VM.

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet

Kommersiell TV-seing styrker seg

Fjoråret begynte med et sterkt NRK, primært drevet av vintersport og fravær av større produksjoner på de kommersielle kanalene. Ser man på 1. kvartal i år, tegnes imidlertid et annet bilde. Gjennom OL har TV 2 klart å ta betydelige andeler fra NRK, også i månedene etter mesterskapet. Det tyder på at TV 2 har klart å kapre trofaste NRK-seere 0g dermed bidratt til å løfte kommersiell TV-seing. Under både OL og fotball-VM får vekstvinneren SBS Discovery en naturlig dip, men dette er kun kortvarig tilbakegang da kanalhuset har vokst i alle måneder uten mesterskap. Kampen mellom SBS Discovery og TV 2 begynner nå virkelig å tilspisse seg. Denne gleder vi oss til å følge utover høsten, når TV 2 ikke har et mesterskap å vise og SBS Discovery investerer rekordbeløp i både egenproduksjoner og sportsrettigheter. Det blir også spennende å se om den nye MTG-sjefen Morten Micalsen klarer å snu kanalhusets negative utvikling. Uansett hva som skjer, har vi troen på et styrket kommersielt TV-univers.

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet. Periode januar-juli. Målgruppe: P20-60.

 

 

 

 

 

 

Trykk her for en mer detaljert oversikt over markedsandeler

VM-dominans i juli

Ikke overraskende er det VM-sendingene som topper listene over mest sette programmer i juli. Årets finale mellom Tyskland og Argentina trakk i gjennomsnitt 1 461 000 seere over 12 år. Til sammenligning ble finalen i Sør-Afrika i 2010 sett av 1 287 000.  Seertall angir gjennomsnittlige seertall i målgruppen personer over 12 år.

Kanal Program Seere i (000)
NRK1 VM: Tyskland – Argentina             1 461 000
TV 2 VM: Brasil – Tyskland            1 242 000
TV 2 VM: Nederland – Argentina             1 160 000
NRK1 VM: Tyskland – Frankrike            1 072 000
TV 2 VM: Brasil – Colombia            1 022 000
NRK1 VM: Etter kampen            1 006 000
NRK1 VM: Brasil – Nederland               973 000
NRK1 VM: Nederland – Costa Rica               932 000
NRK1 VM: I pausen               833 000
TV 2 VM: I pausen               778 000
NRK1 VM: Belgia – USA               720 000
TV 2 VM: Argentina – Belgia               699 000
TV 2 VM: Argentina – Sveits               677 000
NRK1 Dagsrevyen               508 000
NRK1 Skishow på sommerføre               494 000
NRK1 Andreas Diesen portretter: Vazelinas               479 000
TV 2 VM: Etter kampen               475 000
NRK1 2012 Ouverturen – Ingrid Bjørnov               471 000
NRK1 VM: Avslutningsseremon               464 000
NRK1 Sommeråpent               457 000
TV 2 VM: Før kampen               439 000
NRK1 Luftens lavpris-baroner               434 000
NRK1 Dagsrevyen 21               434 000
NRK1 Fleksnes: Det er noe som går               409 000
NRK1 20 spørsmål               406 000
Skrevet av:
Fredrik Mowinckel / TV- og radiofaglig ansvarlig / RED Media Consulting
Fredrik er TV- og radiofagligansvarlig i RED Media Consulting og har dermed ansvaret for vår kundeleveranse på TV, radio og kino. Han har over syv års erfaring med innkjøp, optimalisering og effekt innen broadcast-medier og har jobbet for kunder i et bredt spekter av bransjer.
Send e-postKontakt Fredrik Mowinckel