Foto: SBS Discovery
#   /   #   /   #   /   #
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Inge Hofstad Kjeilen
Inge Hofstad Kjeilen
Head of Online Video
RED Media Consulting
Send e-postKontakt Inge Hofstad Kjeilen

Sterk vekst i TV-seingen

I august øker TV-seingen med hele 13 % mot fjoråret. NRK taper og reklamefinansiert TV er den store vinneren. Med sterke høsttablåer fra både TV 2 og TV Norge, har vi i RED Media Consulting ståltro på TV-høsten.
Publisert: 11. september, 2014

Etter at støvet har lagt seg etter OL og VM, som begge samlet store deler av Norge foran TV-apparatet, kan vi nå ta en pust i bakken og se på resultatene. Det reklamefinansierte TV-markedet, med TV 2 i spissen, står igjen som årets store vinner. OL bidro til å flytte mange av de tradisjonelle NRK-seerne over til TV2. I etterkant satt vi alle igjen og lurte på dette ville vare over tid. Etter ytterligere hjelp fra fotball-VM, kan det nå se ut som mesterskapseffekten er mer permanent.

Reklamefinansiert TV øker 18 %

Om vi ser på august isolert – som ikke hadde noen store sportsbegivenheter som trakk folk til skjermen – har antall minutter med TV-seing på kommersielle TV-kanaler gått fra 72 minutter per dag i fjor til 85 minutter per dag i år, tilsvarende en økning på 13 minutter.

Vi så altså 18 % mer på reklamefinansiert TV i august enn i tilsvarende måned i fjor!

Inkluderer man NRK i tallene, ser vi en vekst i TV-seingen fra 122 minutter per dag i august 2013 til 139 minutter i august 2014 – en økning på 14 %. Det er altså reklamefinansiert TV som driver veksten. Fra og med juli 2014 er også seing utenfor hjemmet med i målingene, noe som gir en positiv effekt på tallene. Dette vil ha mest å si i juli på grunn av hytteseing, mens effekten jevnes ut i august ettersom gjesteseing er fjernet fra målingene. Dette skal gå opp i opp.

Ønsker du å lese mer om de nye målingene, kan det gjøres her.

13 % vekst i TV-seingen

Tallene inkluderer opptaksseing på samme dag som livesendingen.

TV fortsatt en sterk dekningskanal

TV befester seg igjen som en av de sterkeste kanalene for å bygge bred dekning raskt. I juli og august har i overkant av 9 av 10 av de som har tilgang til en TV vært innom. Det er en kraftig økning fra fjoråret, men må også sees i sammenheng med de nye målingene for seing utenfor hjemmet.

TV-dekningen øker

Tallene inkluderer opptaksseing på samme dag som livesendingen.

NRK taper til TV 2

Som nevnt har TV 2 i år klart å kapre og holde på NRK-seere gjennom to store sportsbegivenheter. Med en dramatisk nedgang på 4,7 prosentpoeng hittil i år, forsøker statskanalen å svare på TV 2s vekst gjennom konkurrerende konsepter som «The Hit» – et motstykke til «Idol» på TV 2. Til tross for mye omtale og mange kjendiser på deltagerlisten, trakk fortsatt ikke programmet like mange seere som Idol gjorde den samme kvelden. 518.000 fikk med seg The Hit på NRK, mens 598.000 så på Idol på TV2 (som for øvrig er svært sterke tall!). Vi noterer oss også ytterligere vekst for SBS Discovery, som hittil i år har hatt en andel på oppunder 21 %, en økning på ca. 1 prosentpoeng fra i fjor.

NRK taper seerandeler til de kommersielle kanalene

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet.

Trykk her for å se utviklingen i andeler i 2014

TV-høsten sterkere enn noensinne?

TV2 har lagt opp til en sterk høst med mange klassikere, blant annet Idol, Skal vi Danse, Jakten på Kjærligheten, Senkveld og Torsdag kveld fra Nydalen. I tillegg til dette har de også noen nysatsinger, deriblant Meglerne, Idol Junior, Født i feil kropp og Ingen kjære mor. Sistnevnte har allerede rukket å bli erstattet da det ikke leverte som forventet på seertall. TVNorge har på sin side også lagt opp løpet med mange kjente og kjære programmer, som for eksempel Ylvis, Alt for Norge, 71 Grader Nord og Sinnasnekkern for å nevne noe. Nytt av året er at Ylvis sendes live fra Folketeateret. Det er også verdt å merke seg at SBS Discovery (TVNorge-systemet) har kjøpt rettighetene til Norges kamper i EM-kvalifiseringen i fotball.

696 000 personer fikk med seg Norges tap mot Italia på tirsdag.

Seertallene for den første kampen i EM-kvalifiseringen var langt over forventningene og ny personlig rekord for TV Norge. (Like bra gikk det ikke på deres nye strømmetjeneste «Dplay»). MTG (TV3) er inne i en periode med sårt tiltrengt restrukturering, og som et ledd i dette arbeidet selger mediehuset et av sine beste og lengstlevende konsepter «Robinsonekspedisjonen» til konkurrenten TV 2. Foreløpig er ikke høstmenyen på MTG den mest spennende. Her får vi et gjensyn med kjente konsepter som «Masterchef», «Luksusfellen» og «Hellstrøm rydder opp hjemme». Det er også ryddet plass til enkelte nye konsepter, deriblant «Lukket visning«, som tar seerne med på visning av markedets dyreste og mest eksklusive boliger. Selv om MTG er inne i en liten pauseperiode, er vi svært spent på å se hva som vil skje her til neste år!

Med solide høsttablåer fra både TV 2 og TV Norge i kombinasjon med sterk vekst hittil i år, har vi stor tro på fortsatt vekst i kommersiell TV-seing i tiden som kommer.

En av TV Norges største suksesser, I kveld med Ylvis, sendes i år direkte fra Folketeateret. Det skal visstnok bli sprøere enn noensinne før. Calle er også tilbake. Foto: SBS discovery

En av TV Norges største suksesser, I kveld med Ylvis, sendes i år direkte fra Folketeateret. Det skal visstnok bli sprøere enn noensinne før. Calle er også tilbake. Foto: SBS discovery

25 mest sette programmer i august

Kanal Program Seere
NRK1 Dagsrevyen 633 000
NRK1 Søndagsrevyen 628 000
TV 2 Skal vi danse 592 000
TV 2 Skal vi danse – Jubileumsepisode 585 000
NRK1 Lørdagsrevyen 581 000
TV 2 Født i feil kropp 570 000
NRK1 Birkebeinerrittet: Folkefest på to hjul 568 000
TV 2 God kveld, Norge! 564 000
NRK1 Sportsrevyen 544 000
NRK1 Dagsrevyen 21 525 000
TV 2 Idol 516 000
TV 2 Jakten på kjærligheten 515 000
NRK1 Ekstra nyhetssending 503 000
TVNorge Alt for Norge 493 000
NRK1 Skishow på sommerføre 480 000
NRK1 Lotto-trekning 476 000
TV 2 TV 2 hjelper deg 463 000
NRK1 Debatten 443 000
NRK1 Kveldsnytt 416 000
NRK1 Detektimen: Vera 416 000
NRK1 Friidrett: Diamond League DN 412 000
NRK1 Hva dreper biene våre? 411 000
NRK1 Distriktsnyheter 404 000
NRK1 Pausepr: Fiskefilm 2014 400 000
TV 2 Kampen for livet 377 000

 

Kilde: TNS Gallup, TV-meter-panelet

Målgruppe: Personer over 12 år

Skrevet av:
Inge Hofstad Kjeilen / Head of Online Video / RED Media Consulting
Inge leder Online Video satsingen til RED og er ansvarlig for produktutvikling og det faglige på dette området. Han har tidligere jobbet innen digital markedsføring og har en mastergrad i strategisk markedsføringsledelse fra BI. Med bred erfaring og en lidenskap for dataanalyse er målet alltid å finne innsikt som kan anvendes i praksis for å skape bedre resultater for våre kunder.
Send e-postKontakt Inge Hofstad Kjeilen