#
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Reidar Skorpen
Reidar Skorpen
Daglig leder
SeeYou
Send e-postKontakt Reidar Skorpen

Vet du egentlig hva kundene gjør i butikken din?

80 prosent av alle kjøpsbeslutninger tas inne i butikken. Optimalisering av butikklayouten øker salget med minst 25 prosent. Alle mener og tror noe om dette, men ingen vet det 100 prosent sikkert. Dette kan man finne ut gjennom en kundestrømsanalyse.
Publisert: 4. juli, 2016

Netthandel i Norge har økt dramatisk i flere kategorier, og konkurransen om kundene har aldri vært større. For mange kategorier er “floor traffic” (kunder inn døren) vesentlig lavere enn for snaue 12 måneder siden. Kundereisen endres og kravet til butikken og medarbeiderne øker – og vil øke enda mer fremover.

Mennesker har dårligere tid, de er langt inne i beslutningen før de når dørstokken. Tidsklemma, Google, hjemmesider og dialog gjennom kundeklubber er noe av forklaringen på lavere besøkstall.

Kundereisen endres og kravet til butikken og medarbeiderne øker

Med færre kunder inn døren, og samtidig et helt nytt nivå i priskonkurransen, må kravet til butikkopplevelse og konvertering økes vesentlig for å opprettholde markedsandelen.

Det kan være små detaljer som påvirker handleopplevelsen, men dessverre ser man også at det kan være store og vesentlige kvalitetsavvik i butikkleddet. De beste har tatt grep og har god innsikt i egen butikkdrift, men mange tar fortsatt ikke ut hele potensialet som ligger i de besøkende kundene. Ofte gir et kundebesøk store muligheter for å skape gjenbesøk, og dermed mer- og oppsalg.

Hvordan fungerer egentlig butikken din?

Er medarbeiderne så ”på” som du vil de skal være? Oppfører kunden seg slik du tror? Er varene plassert riktig? Er tilbudsplakatene synlige nok? Dette er fortsatt svært viktige spørsmål.

Når man planlegger en butikk, baserer man seg ofte på tidligere erfaringer og et allerede definert konsept. Det er her fellene ligger – kartet stemmer aldri før man har gjort en kundestrømsanalyse for å faktisk se hva som skjer.

Det er de små detaljene som avgjør hva kundene gjør i butikken

Retail is Detail

Det er de små detaljene som avgjør hva kundene gjør i butikken. Dette er noe man i stor grad kan påvirke gjennom å analysere hvor kunden går og hvilke produkter kunden blir eksponert for.

Via en digital løsning kan man raskt få svar på kundens adferd, som for eksempel hvor de går, hvilke varer de ser på, tar på og ikke minst hvilke de tar med seg?

Eksempler på resultater av kundestrømsanalyser

Mange store aktører har oppnådd gode resultater ved å gjennomføre kundestrømsanalyser. Blant annet førte en åpen butikkløsning, kontra lukket, til at kundens tid i butikken ble doblet, og dermed økte salget. En annen aktør flyttet en avdeling og fikk med det kundene raskere i handlemodus. En test av et butikkonsept avdekket en uventet kundeadferd, og sparte selskapet for store, unødvendige investeringer. Ved et tilfelle førte også endret butikklayout til at salget økte med hele 60 prosent.

De som lykkes er de som vet. Har du egentlig råd til å la være å finne ut mer? Utfordringen er din.

Ta kontakt med oss, vi i SeeYou garanterer at vi kan hjelpe deg med å lykkes.

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:
Skrevet av:
Reidar Skorpen / Daglig leder / SeeYou
Reidar har vært ansatt i SeeYou siden 2007 og har jobbet med mange store kunder som DNB, Gresvig, Elkjøp, Apotek1, Fursetgruppen, Norli og Dolly Dimples. Han er også ansvarlig for Kundeserviceprisen, Norges største kvalitative måling av kundeopplevelse på 118 norske kundesentre. Han har tidligere jobbet 15 år i Nike som markedssjef.
Send e-postKontakt Reidar Skorpen