#
Del
Facebook Twitter LinkedIn Google+
Henning Handå
Henning Handå
Byråleder
Heia de som vinner
Send e-postKontakt Henning Handå

…Ikke mange med en Volkswagen-tatovering på rumpa!

Sponsing og kommersielle partnerskap handler om å ta del i fansens kjærlighet og engasjement. Om å være medavsender av noe som betyr noe for folk. Denne kjærligheten skaper content, datafangst og engasjement i lange baner.
Publisert: 1. juli, 2016

Du kjenner sikkert ikke mange med en Volkswagen-tatovering på rumpa, eller som flagger for Telenor hver søndag? Men du kjenner kanskje noen som flagger for Vålerenga, eller som har en RBK-logo på overarmen. Festivaler, film, håndball eller hockey, det er det vi bryr oss om og det er det som får blodet til å bruse. Ikke BSU, gratis datapakker eller 2 for 1-dealer.

Spons målgruppen

Mange bedrifter og merkevarer har store markedsbudsjetter til content og datadrevet markedsføring. Utallige tips er publisert om hvordan skape content som engasjerer din målgruppe, men hvorfor ikke utnytte kjærligheten som ligger i din sponsorportefølje til å skape content og samle informasjon?

Du skal sponse målgruppen og fansen, ikke sponsorobjektet

Sponsing har utviklet seg og tatt større og større plass de siste årene, og vekst er spådd også videre fremover. Det gjelder å ha to tanker i hodet samtidig, bruke smartness og passion for å skape effektiv kommunikasjon som engasjerer og involverer. En fin tommelfingerregel er: Du skal sponse målgruppen og fansen, ikke sponsorobjektet.

Meaningful brands

Meaningful brands og engasjement har kjapt blitt buzz-ord. Forbrukere har endret seg over tid; de forventer nå mer. Vi ønsker oss merkevarer som forbedrer våre liv. Merkevarer som tar et ansvar, som deltar aktivt i vår hverdag, som gjør livet enklere, sunnere, bedre og morsommere, får en større plass i våre liv og mottar tillit og høyere engasjement i retur.

Vi ønsker oss merkevarer som forbedrer våre liv

La oss ta for oss et eksempel fra et av de største svenske sponsoratene, Volvo og Zlatan Ibrahimovic. Et godt sponsorat er tuftet på en god og gjennomtenkt sponsorhistorie. Volvo er kanskje definisjonen på svensk håndverk, Made By Sweden.

På samme måte er Zlatan et produkt av være svensk, Made By Sweden. Gjennom flere reklamefilmer, eller minidokumentarer om du vil, får vi innblikk i hvordan det er å være Zlatan og hva som kreves for å nå toppen. Når Zlatan i samme periode spiller sin siste landskamp for Sverige og skriver på Facebook; ”I conquered Sweden and made it my country. My way. I am Sweden” bidrar dette til å skape fellesskapsfølelse for hele Sverige, også de fra ”GettoRosengård”. I bunn og grunn handler denne kampanjen om å samle Sverige rundt noe de bryr seg om. Det rører oss.

Ingen innsikt, ingen kjærlighet

God innsikt gir svar på hvordan samarbeid skal utnyttes. Mange sponsorobjekter, fra festivaler til fotballklubber, feiler ved å ikke ha nok innsikt tilgjengelig. Mange sponsorer feiler ved å ikke kreve mer. Sørg for å vite nok om triggere, behov, barrierer og drivere, og sørg for å ha stadig tilgang til innsikt og data slik at samarbeidet kontinuerlig utvikler seg.

Vil du vite mer om effektiv sponsing og hvordan du skaper engasjement i målgruppen, ta kontakt med oss i Heia de som vinner.

For en uforpliktende prat, fyll ut skjemaet under:
Skrevet av:
Henning Handå / Byråleder / Heia de som vinner
Henning Handå er byråleder og gründer av Heia de som vinner. I over 10 år har Henning jobbet med sponsing og opplevelsesbasert kommunikasjon innen festival-, idrett- og sosiosponsing. Han har en forkjærlighet for å etablere en tydelig og god historie som skal ligge i bunn for sponsorater. Det viktigste er uansett at sponsing skal være god business. Alltid. Og for alle parter.
Send e-postKontakt Henning Handå